fredag 30 april 2010

Work@home

Eftersom det är ½dag idag så sitter jag hemma o jobbar. Det funkar ju lika bra det. Både kund och datorer befinner sig på annan ort i vilket fall så. Arbetskamraterna har man ju sett tidigare. Det är väl inte så många på plats idag heller kan jag tänka mig.

Fördelen med att sitta hemma och jobba är ju att man kan sticka emellan med lite hemmapyssel. Tänker faktiskt dra igång ett bak nu på förmiddagen. Tänkte göra en uppsättning av de goda limporna som Cykelklubben.se har recept på. Jag gjorde ett par limpor förra veckan och det försvann som smör i sol.

På eftermiddagen skall jag ut i trädgården någon timme. Det tinar fram arbete där ute. Hoppas hinna ett cykelpass också innan middagen och kvällens övningar - båtrace i Rogsån och Majbrasa.

torsdag 29 april 2010

En vanlig Torsdag

Bilden har inget med texten i inlägget att göra men snygg häck tycker jag!

Lite spänd av förväntan var jag på jobbet vid kvart över 7 idag. Anledningen till anspänningen var att jag igår kväll flyttat ett viktigt system till ny dator för en kund och att en ny web skulle gå live för en annan kund. Men med gott arbete och bra förbredelser så flöt allt på bra på båda fronter. Riktigt skönt!

Ikväll har jag kört ett träningspass på Jungfruberget igen. Nötte delar av TTbanan 2 heat om 2 varv vardera. Ojoj vad jobbig banan är. Så jobbig som den är måste den vara nyttig. Justeringen av gaffeln till lite mjukare och med snabbare retur gjorde att det flöt på bättre än i tisdags. Även idag var Martin med och gav lite råd å dåd mellan heaten. Det är kul att han vill haka på gamlingen! Men det är inte kul för Martin då förkylningen vägrar släppa greppet om näsa och hals. Så med känslan under passet och efter en undersökning av vår granne som är läkare tog han beslutet att stå över tävlingen i helgen. Trist!
Trist är det även för Anna som ligger däckad i soffan och är förkyld. Inge kul nu för barnen alltså. Hoppas sjukdommarna ger med sig snart.

onsdag 28 april 2010

Ny cykel?



Biltilverkaren Lexus har så som många andra biltillverkare tagit fram en konceptthoj.
240 W producerar elmotorn så man lär ju inte behöva använda pedalerna till annat än att vila fötterna på.

tisdag 27 april 2010

Passion

Måste bara "ge" er denna;

Jungfruberget

var platsen för dagens träning. Nu när stigarna börjat torka upp är det hög tid för lite teknikträning. Jag fick sällskap av Martin som visade mig runt den, bland elitcyklister, välanvända träningstävlingsbanan. Riktig pulshöjare direkt i början och sedan är det bara att kämpa på med syran till man når toppen och får vila benen lite i utförslöporna. En riktigt fin och jobbig slinga är det.
Fick en dryg timme bra teknikträning med lite extra nötning och råd från Junioren på vissa ställen för att få det att lossna lite, speciellt utför. Några fler skogspass behöver jag dock för att för att få in "det rätta flytet" som man vill ha i kroppen innan det är dags för Billingeracet.
Justerade framdämparen när vi var ute och ytterlligare lite nu efter middagen. Den var lite för fast för min smak, men nu är den mer plush. Mer test nästa pass.

söndag 25 april 2010

Söndagsdistans

Igår fördrevs dagen med cykelinköp till Anna. Hon valde en Trek med klasiska linjer och upprätt sittställning. Komfortabel med navlyse, pakethållare och korg.
Efter det lite pyssel i garaget med däckbyte på pendlarhoj där ett par smala Continental åkte på. Den fick också ärva drivlina från vintercykeln. Pendlarhojen har ju tidigare även tjänstgjort som vintercykel ett antal säsonger så bytet var nödvändigt.


Passade även på att justera sadel på Treken och bytte på nya pedaler på den. Testar ett par Exustar PM28Ti - hyfsat lätta och med plattform som påminner om Shimanopedalerna.


Fortfarande en hel del snö kvar i Dalarna.

Idag nådde jag full distanstid - 6 tim 15 minuter blev jag ute.
Passet innehöll allt från asfalt till vandring i obanad terräng med bäckpassager och sliriga skogsvägar med 10-20 cm snö kvar. Vi Anders, Kim och jag - körde skogsvägarna ut från stan österut mot Lisselbo-Stenverken-Mothållet och ner mot Hinshyttan. Där vände vi norrut och körde småvägar mot över Snöberget mot Ängelsfors. Passade på att göra en liten fartöking i stigningen upp mot Snöberget för att få lite omväxling i distanslunken. Efter lite pulsande i snö uppe vid Staktjärnsfäbodar beslöt vi oss för att vända och ta gamla riksvägen hemåt. Så vi dundrade på västerut och kunde via Lönnemossa rulla in i Falun igen skitiga och lite krispiga. Kim och Anders vek av in på kiosken i Hosjö för inköp av lite sockerhaltig dryck. Jag rullade vidare hemåt och kunde konstatera att jag blev ute på årets hittills längsta pass. Kände mig pigg hela passet och hade bra ben. Snittpulsen blev fina 134 distansslag och maxpuls 179 som jag stressade upp i under stigningen upp mot Snöberget och i förningarna hemåt på gamla riksvägen:-)

En tallrik yougurt satt fint när jag kom hem.
Nu har vi ätit middag , jag har städat klart och tvättat cykel och cykelkläder. Sängen hägrar.

torsdag 22 april 2010

söndag 18 april 2010

Aprilväder

Idag under distanspaset som Falu CK arrangerade sken solen och temperaturen var som mest uppe i 13 grader. Riktigt fint var det med vårstämning i luften.
Cyklisterna delades upp i grupper beroende på färdighet/ambition och diciplin. Några körde landsväg och andra körde träningstävling på MTB. Vi var 7 st som drog i väg ut ur stan på MTB med sikte på en 2 timmars distansrunda. Turen gick mot Bjursås via Österå - Haghed. Här var det också riktiga vårgrusvägar med någon centimeter seg toppning. Från Bjurs gick färden hemåt via Lustebo-Grycksbo där Jens svängde av hem.
Vid början av stigningen upp mot fäskoset på Gamla Fruns väg tyckte Öijer att vi all såg lite för pigga ut så han utfärdade ett bergspris i ett försök att få oss att ta i lite mer. Vet inte om de andra tycke priset var klent eller om de redan var trötta för jag fick lucka tidigt i slakmotan och kunde ohotad ta hem priset - en Proteinbar från High5;-)
Efter dryga 2 timmar var vi tillbaka i stan och passet var över. Kim och jag skarvade på ytterligare dryga timmen. Vi ville båda få riktigt trötta ben så vi lekte rommen av oss på spåren och stigarna kring Samueldals golfbana. Det är alltid en chock varje vår när man konstaterar hur mycket jobbigare det är att köra vid sidan om vägen än på den. När jag styrde kosan hemåt var det inte mycket pulver i benen. De molar fortfarande så där gott, ni vet.

Gårdagen har jag inte skrivit om men den bestod av hälften nöje och hälften nytta.
Först F1-kval och ett lungt distanspass på drygt 3 timmar med Anders där vi körde lite stig för första gången denna  säsong. Detta på nöjeskontot.
Därefter trädfällning, biltvätt och lite städning, detta  på nyttokontot. En bra dag helt enkelt.

Efter ett spännande F1-lopp där Safetybilen var ute då och då kunde Button ta hem segern och ta täten i sammandraget. Schumacher får ta sig en funderare - över minuten efter, på 10:e plats, både i racet och totalt.

fredag 16 april 2010

Fredag

Ja veckorna flyger fram. Måndag, fredag, måndag, fredag. Det käns som om veckorna består av dessa två dagar endast. Nja, inte riktigt kankse men nära på.
Veckans träningar så här långt har varit 3 spinningpass på Friskis. Tidseffektivt och bra men kanske inte SÅ roligt nu när det börjar bli nått som liknar vår ute.
I helgen planerar jag ett distanspass. Blir det något mer är det bonus.

Vettel.

Dags för rond 4 i F1 cirkusen också i helgen. Denna gång på Shanghaibanan. Bumei fick en obehaglig resa ut i sandfållan under träningen idatg då båda hans framhjul plötsligt lossnade! Lite bannor till mekanikerna där kan jag tänka.
Schumacher fortfarande långsammare än sin teammate men nu uppe på en 4:e plats under träningen. Kanske kan farten komma i helgen. Vettel blir som vanligt farlig tror jag liksom Hamilton och Alonso. Frågar ni mig så är det dessa 3 herrar som gör upp om titeln i år.

måndag 12 april 2010

Statistik

Så här i början av en ny vecka kan lite analys av siffermaterial vara på sin plats.

I diagrammet nedan ser man utvecklingen av varvtider i F1 mellan 1996 till 2010. Varvtiderna avser Sepang och Albert Park - de 2 banor som haft i stortsett oförändrad layout genom dessa år. De andra banorna som används har genomgått rätt stora förändringar varför varvtiderna inte går att gåämföra.

Efter en koll i diagrammet ställer man sig frågan "Vad hände 1997 och 2001?". Jo, de åren gick man från att ha haft bara en däckleverantör till att åter ha 2. Så även inom F1 är konkurrens en drivande faktor om nu någon trodde annat.

Som man kan se är tiderna på väg nedåt igen. FIA har ju genom åren hela tiden anpassat reglementet för att hålla farterna nere - utan att lyckas särskilt länge eller bra med det. Vad blir nästa motdrag från FIA?

söndag 11 april 2010

Vårkänsla

Vilket väder!
Det upptäckte många idag, det var folk ute överallt, krattade i trädgårdar eller sittandes på altanen med fika, promenerandes eller som jag och några till - på cykel.
Anders, Kim, Martin o jag samlades vid Bergnils vid 10 och stack ut på ett distanspass.
Färden gick ut  ur Falun i riktning Vika. Där kom Oscar ikapp oss o växlade några ord innan våra vägar skildes - vi siktade på Rankhyttan, korsade 266:an mot Hagelsnäs ,ut på 266:an igen. Vidare mot Säter via Bisbergshyttan, där vi körde en kort serpentin. Sedan vände vi kosan hemmåt och åkte mot Torsång via bl.a. Solvarbo o Räfstylla. I Torsång visade Anders stopptecken och sa att det var dags för fika. Tyvärr hade vi andra inga pengar eller fikalust så vi lämnade Anders i sticket och forsatte hem mot Falun via Ornäs-Olsbacka-Källviken. Vilka svikare vi var;-).
Sammanfattningsvis ett bra pass i gott sällskap och riktigt, riktigt fint väder.


Parkett.

Cancellara - vilken man! Har kör ju i en egen division! En otäck tanke dyker dock upp i mitt huvud när någon är så överlägsen. Lite synd att det är så men samtidigt har de (cyklisterna) själva försatt sig i misstankens skugga. Jag hoppas innerligen att jag har fel.

torsdag 8 april 2010

SLS

Som ni säkert förstått vid det här laget så gillar jag BMW lite mer än andra bilmärken. Jag har ju 3 olika tyska märken representerade hemma på gården och alla är de bra på sitt sätt. Men BMW sticker ju ut som en av de biltillverkare som vågar lite och ofta är först med ny teknik.
Men jag är imponerad av Mercedes eller förädlaren AMG i detta fall lyckats åstadkomma med nya SLS:en. Man har bygggt en GT3 bil! Häftigt!

Kolla in vingen och diffusern. Här snackar vi marktryck.

Spinningpasset gick bra idag med bra tryck och balanserad puls känndes det som - jag glömde pulsbandet hemma ;-). Imorgon blir det vila och sedan distans på lördag och/eller söndag.

onsdag 7 april 2010

Halvvägs

Hmmm, skön känsla, har bara jobbat 1½ dag men man är redan halvvägs till helg. Lediga måndagar borde bli standard. Alternativt kan man ju ta lediga fredagar.

Följetongen sommarhjul till Viano är på jag att få sin upplösning. Firman Alloy Wheels Direct Ltd får äran att leverera kompletta Mercedes-originalhjul. Blir således likadana fälgar som på vinterhjulen. Jag har sett en del fräna fälgar under resans gång dock inga som jag tyck skulle passat riktigt riktigt bra på Vianon. Har hela tiden tyckt att de som sitter på nu är en bra kompromiss på de kriterier jag ställt upp - snygga, lätta att hålla rena och diskreta. Men nu är det beställda alltså - så nu återstår bara att DHL hittar hem.

Dagen träning blir ett spinningpass. Liksom igår. Och imorgon. Jag kör på nu i dagarna 3 få se vad benen säger om det.

måndag 5 april 2010

Sportsöndag igen

Strålande sol men molande huvudvärk. Så började dagen igår. Var ett tag tveksam till om jag skulle ge mig ut och cykla. Men huvuvärken lättade under tiden jag åt frukost och det var ju bara SÅ fint väder. Dessutom hade ju redan fredag och lördag passerat utan träning. Väl ute på cykeln kändes det tungt från första tramptag - skulle väl ha stannat hemma, men men...solen...suget, ja ni vet.

Anders och jag körde ut mot Smedsbo och vidare mot Rexbo-Helgnäs-Romma-Sågmåra-Bjursås-Grycksbo och hem. Blev totalt ca 3,5 timme i sadeln med något litet stopp på vägen. Inget vidare pass cykelmässigt men det var fint väder och en hel del folk ute - dock förvånansvärt få cyklister.

Väl hemma igen kunde jag avnjuta Flandern runt och lite senare F1-sammandraget. Mycket fin sport på en o samma dag. Kul att se så duktiga idrottare dominera så klart i sin respektive gren - Cancellara och Vettel.

Starkast - och smartast idag.


Vettel - äntligen höll bilen ända in i mål.

Min huvudvärk tilltog igen under eftermiddagen/kvällen och jag mådde inget bra alls, tog några Alvedon och hoppade tidigt i säng. Bättre idag men jag står över träning och fixar lite marktjänst istället.

lördag 3 april 2010

Slö dag

Tog lite sovmorgon idag och vaknade lagom för att  hinna se F1kvalet. Regn gjorde det till en vansklig föreställning och det hela var ibland lite parodiartat. Tillslut tog Redbullstallet hand om både 1:a och andra 3:e startruta med Rosberg på en andra plats.


Sedan har jag tvättat lite kläder, mekat med cykel, hjälpt Martin lite med detsamma. En premiärtur på Treken har det blivit också. Tänkte först vila idag eftersom det blev lite sömn och jag kände mig allmänt slö men eftersom solen tittade fram när vi meckat klart så var det svårt att motstå en tur.

Lång fredag

Långfredag! Den gjort skäl för namnet! Upp vid 6.30 så Martin skulle hinna få i sig lite frukost i tid innan det vid 8.30 var dags för honom att göra att Padillatest hos Isak.
Det tog dryga timmen och sedan skyndade vi vidare tillbaka till Barkarby - vi tänkte nämligen kolla om det fanns några fynd på Outlet. Men först ville och behövde Martin frukost nr 2 så vi besökte IKEA först.
På Outlet gjorde vi till slut varsit fynd efter någon timmes shopping.

Pontus kollar in Martins tramprörelse.

Sedan drog vi vidare in till Cykloteket, där diverse mekande med cyklar tog eftermiddagen i anspråk innan det efter stängning av butik var dags för Pumpen att genomföra BGFit på Bleckan o Martin.
Det var intressant att följa testet och se hur många aspekter man kan lägga på cyklistens placering på cykeln och vilka parametrar man kan spela med och jag kände igen gamla tips som "hälen mot pedalen i botten" och "lodning av framsida knä genom pedalaxel". Efter ca 5 timmars BG Fit var både Martin och Bleckans positioner och justeringar klara.

Dags att kapa sadelstolpen.

Sedan bar det av hemåt Falun. Resan gick bra med lite trafik och vi stannade till i Enköping för lite näringsintag.
Skönt var det att hoppa i säng iaf vid 2tiden i natt.

torsdag 1 april 2010

Skärtorsdag

Har fått äran att få jobba heldag idag trots att vi egentligen har ½dag. Men kunderna går först så jag håller ställningarna i vår grupp idag till framåt 16.00.
Efter jobbet kör jag ett spinningpass och äter middag. Sedan åker Martin, Lars och jag ner mot huvudstaden.
Imorgon vankas det BGFit för Faluåkarna i CRT. Få se om man åker med på ett bananskal och får lite anpassning av sittposition på Treken. Redan tidigt på förmiddagen skall Martin göra ett konditionstest, därav att vi åker ner redan ikväll.