torsdag 5 september 2013

Monza


Långloppscupen är över och med perfekt timing har jag känt av en lättare förkylning de senaste dagarna. Över ett år sedan det hände senast. Få se om jag kommer ut på cykeln idag. Om inte - "Vila är ett vapen" alla fall om man får tro Paolo Roberto.

Kommande helg är det dags för F1 igen - 12:e loppet för säsongen. Denna gången på italienska Monzabanan. 53 varv skall avverkas på den 5,793km långa banan. Monza är en av de allra snabbaste banorna med snittfart på runt 250km/h och toppfarter upp mot 340km/h. Mer än 70% av banvarvet körs med full gas. Det ställer extremt stora krav på bromsar, motorer och inte minst förarnas timing och fysik.

Sedan 1950 har Monzabanan varit skådeplatsen för det Italienska GP i F1. 63 gånger har racet körts, alla utom ett på just Monza. Av de sju ursprungliga banorna i det första världsmästerskapet - 1950 - är Monza tillsammans med Silverstone, Monaco och Spa de fyra banor som fortfarande finns med i årets säsong.

Man skulle kunna tro att med all teknikutveckling som sker inom F1 så skulle banrekordet vara från någon av de senare säsongerna. Men faktum är att banrekordet på Monza är sedan 2004 och sattes av Rubens Barrichello i en Ferrari.

Banan har fått mycket kritik genom åren och banan har också en "ålderdomlig" layout med sina fyra hörn och några chikaner. Trots detta hävdar Ferraris boss Luca di Montezemolo att "Monza is one of the races that will never be missing from the F1 calendar". Naturligtvis!

Det är lätt att förstå att Monza ligger alla italienska F1-fans extra varmt om hjärtat och att de innerligt hoppas på framgång för Ferrari på sin "hemmabana". Det som dock talar emot att Ferrari skall nå någon större framgång denna gång är Vettels utklassning på de tidigare "low-down-force"-banorna i år. Montreal och Spa är tillsamman med Monza de banor där teamen kör med minst downforce. Båda dessa race vann Vettel i stor stil.
Så mitt tips är Vettel vinner, men se upp för Button.

I övrigt så har Daniel Ricciardos övergång till Red Bull inför 2014 sparkat igång F1's silly season..."more will come".

Nästa års kalender har avslöjats om än i preliminär upplaga. Nya race är Österrike, Ryssland och Mexiko. New Jersey i USA kommer inte med till 2014 heller.

March 16 - Australia (Melbourne)
March 23 - Malaysia (Sepang)
April 6 - China (Shanghai)
April 13 – Korea (Korea International Circuit)
April 27 – Bahrain (Sakhir)
May 11 – Spain (Barcelona)
May 25 – Monaco (Monaco)
June 8 – Canada (Montreal)
June 22 – Austria (Red Bull Ring)
July 6 – Britain (Silverstone)
July 20 – Germany (Hockenheim)
July 27 – Hungary (Budapest)
August 24 – Belgium (Spa)
September 7 – Italy (Monza)
September 21 – Singapore (Marina Bay)
October 5 - Japan (Suzuka)
October 19 – Russia (Sochi)
October 26 – Abu Dhabi (Yas Marina)
November 9 – Mexico (Mexico City)
November 16 – USA (Circuit of the Americas)
November 30 – Brazil (Interlagos) -


Inga kommentarer: