tisdag 16 september 2014

Specialized "Test the best" på besök i stan


Jomen visst. Sent om sider - sist ut i turnéplanen "test the best" tror jag  - dök de då upp med sina cyklar igår. Specialized.
Klockan 15 slog de upp portarna och jag rullade in vid kvart över.
Hade för avsikt att testa och jämföra Camber EVO 29" och Stumpjumper FSR 29". Fulldämpade hojar alltså, med användningsområde från XC-racing till Allmountain. Med tyngdpunkten åt det senare hållet.
Naturligtvis hade men inte just dessa modeller med bland de modeller som fanns att tillgå för test. Samma tur som i lotteri.
Testade väl några andra hojar då när jag ändå bytt om och var på plats.

SJ HT Exprt Carbon 29"

Började med en Stumpjumper Expert Carbon. Fin fin hardtail i klassen strax under värstingmodellen S-works. XT-komponenter, Magurabromsar, karbonhjul. Kanske den mest prisvärda Stumpjumpern med prislapp på dryga 30. S-worksmodellen kostar drygt det dubbla, utan att vara dubbelt så bra.

 Camber Expert Carbon 29"-hårt beskuren bild

Nästa cykel ut blev en "vanlig" Camber Expert Carbon. Kändes mest som en tung och klumpig Epic fast det var den näst finaste Cambermodellen. Jag hade hoppats på att Cambern skulle kännas lika allert men ge ännu mera flyt över stock och sten än min WC Epic, men så var inte fallet. Även utför var den rätt stötig.
Då jag inte tog med någon gaffelpump på provturen så kunde jag inte heller laborera med lufttrycket i gaffel och dämpare.
Det är ju så med heldämpade cyklar att de kräver en hel del testande och laborerande med dämparinställningar innan man hittar rätt. Att bara pumpa i efter en tabell eller justera med Autosag ger bara ett grovt startvärde. Så med lite mera tid så hade säkert Cambern kunnat prestera bättre - hoppas jag.
SJ FSR Export Carbon 650

Tredje cykeln som jag testade blev en Stumpjumper Expert Carbon EVO 650. En illgrön varelse med mellanstora hjul. Den kändes klart alertare än Cambern -gissningsvis de mindre hjulens förtjänst. Bättre flyt över stock o sten än nämnda Cambern. Slaglängden är ju också 150 mm, att jämföra med Camberns 110. Dock gäller det att ställa om dämpare och gaffel till Climb innan man tar sig an stigningarna, annars blir det väldigt gungigt. Lite fippligt då varken bakdämpare eller gaffel har remotereglage utan man får hitta vreden på gaffelben och dämpare. Jag är ju bortskämd med BRAIN.


King of the Hill - S-works Enduro 29"

Sist ut att testa var en S-works Enduro 29". Wow, vilken hoj! Skulle man bara cykla utför var detta den helt klart bästa cykeln av de jag testade. På platten och uppför - njae, jo kanske, men då med remotereglage. För denna cykeln måste hejdas i sin fjädring när det inte går utför. Nu var det något fel på bakdämparens climbläge på den cykeln jag testade så den gungade betänkligt, tyvärr. Pikegaffel däremot fungerade förträffligt - både uppför och nedför. Och i ärlighetens namn kändes Enduron lättast uppför av de fullgungare jag testade - och kanske var den det även på vågen då detta var S-worksmodellen.

Sammantaget några riktigt roliga timmar på lite olika cyklar. Synd dock att just de modeller jag var ute efter att få testa inte fanns. Men men....


Inga kommentarer: