måndag 26 maj 2014

Med Borlänge Tour i backspegeln

Borlänge cykelklubb arrangerade i helgen det traditionsenliga Borlänge Tour. Det inleddes i fredags med sprint eller eliminering som grenen heter nu. 700 meter med många kurvor, stockar och hopp. Som ni förstår ingen specialgren för en 50+:are som mest kör långlopp. Men riktigt kul och nyttig träning. Missade att ta mig vidare från kvalet men var väl inte allt för ledsen över det. 2 timmars väntan för att få köra 700 meter till var väl inget jag sörjde allt för mycket över. Men synd och lite tråkigt att det ska behöva bli så utdragen tävling i denna disciplin. Här finns nog förbättringspotential i upplägget...

Bild från lördagens lopp.

Lördagen bjöd på 27-gradig värme och klassiskt crosscountrylopp. Jag hade inga andra mål än att bli trött och ha kul. Lyckades rätt bra med båda delarna tycker jag. Högintensivt arbete i knappa timmen i denna värme. Pusst! Viktigt att återställa vätskebalansen efter loppet. Under loppet drack jag bara ett par munnar, banan är så pass intensiv och kurvig så det bjuds inte många ställen att dricka på.

Tävlingarna avslutades igår med ett kortare men lite mer tekniskt crosscountrylopp. Lite segt att få igång kroppen efter lördagens urladdning. Hade som plan att försöka hänga med de konkurrenter jag hade närmast mig i resultatlistan men när jag missade att få i pedalen vid start så fick det en lucka som jag sedan försökte täppa resten av loppet. Så jag fick bli ordentligt trött igen. Lyckades behålla min totalplacering sedan i lördags  - 8:a - så det var bonus.
Men roligast är att kroppen börjar svara lite och jag hoppas och tror att dessa högintensiva pass skall ha gett mig lite mer fart i benen inför fortsättningen i Långloppscupen.

Inga kommentarer: