måndag 11 augusti 2014

Finnmarksturen

Det anrika långloppet Finnmarksturen  - årgång 2014  - avgjordes igår. Trots nästan hemmabana så startar dagen rätt tidigt, delvis beroende på starttiden satt till kl 10:00 och naturligtvis den knappa timmen transport spelar roll.

Masterstart genom de östra delarna av Ludvika och några i mina ögon nödiga svängar innan det bär iväg upp mot Källbotten. Där finns gott om plats, tid och stigningar att både tappa och ta placeringar.
Det är också här i stigningarna man direkt får besked från benen vilken dag i sadeln det kommer att bli. Fick själv beskedet att inga pangpangben fanns att tillgå men gjorde mitt bästa att försöka gå med de andra pojkarna i min klass för att förhoppningsvis ha lite bättre koll på läget genom loppet.

Efter ca 25 km hamnade jag i en liten svacka - fyllde på med näring och försökte bita ihop. Hade Thomas Stolt och Peter Nilsson inom synhåll och förstod att vi rullat på rätt bra  - i alla fall så långt.

Andra halvan av loppet kändes mer kontrollerat även om jag åkte lite jojo i gruppen - kände mig lite i samma sits som Absalon i hans kamp mot Schurter igår. Stark(are) uppför men lite långsammare nerför jämfört med mina närmaste konkurrenter. Tappade till slut räkningen på hur många gånger vi passerade varandra Peter och jag.
Jag rullar i mål - med 37 tappade sekunder i den sista nedförslöpan vid 7km kvar och på väg in mot mål gentemot Peter, som jag naturligtvis gärna ville vara före. En sjätte plats visar det sig räcka till efter någon timmes datastrul.

Avrundar tillsammans med Barbro, Anna och svåger Leif med middag på en pizzeria i Falun. Efter några timmars slit i sadeln får man belöna sig med lite god skräpmat.

Idag första dagen efter semestern - in i ekorrhjulet igen.

Inga kommentarer: