fredag 25 april 2014

Nya försök till snabbcykling

Att vara utanför komfortzonen är ju som bekant det som utmanar både sinne och kropp. Igår var det kroppens tur. 20-minutare stod det i SMS-inbjudan från Stefan. Bra! Kul! Och fruktansvärt jobbigt.

Vi - Stefan, Niklas och jag - körde 3 heat om 3 varv, totalt knappa 7 km per heat. Stefan har knåpat ihop en riktigt tuff bana där det bjuds på både långa klättringar, teknisk stig och utförskörningar. Ett intensivt varv med få möjligheter till återhämtning, det gäller att ligga på hela tiden.

Tiderna hamnade på 17:45, 17:54, och 17:49 för min del. Nöjd med det då Stefan hade personbästa på 18:02 inför kvällen. Ett rekord som han putsade med halvminuten under kvällen. Vi skrapade alltså ihop dryga 50 minuter högpuls- och fartträning - bra det.

Intressant det här med att jaga en lite snabbare åkare - man ser tydligt var man tappar tid och fokus under heatet blir så klart att förbättra sig just på de avsnitten på banan. I mitt fall handlar det om utförskörningar  - att försöka tappa mindre och mindre tid när det går utför ;-)
Lyckades faktiskt med det då maxfarten ökade från 42 i första heatet till 44 km/h i det avslutande heatet. Det var också på det sista heatet som jag var närmast Stefan i mål. Bra trend! Finns litet hopp om att få fart på benen denna sommar också även om det är en bit kvar till det klipp jag hade i slutet av förra sommaren. Men med fokus på korta, hårda pass framöver så kanske....

Hursom, kul var det, tack för en kul och bra stund!

Inga kommentarer: