tisdag 5 maj 2009

Backup

tar ju de som någon gång drabbats av dataförlust. De övriga rycker på axlarna och tycker man är överseriös. Men det intressanta och det som verkligen gäller är ju när backupen skall användas - dvs göra restore eller återläsning om man så vill.

Jag satt i websession igår i över 2 timmar tillsammans med supporten från Avepoint som levererar produkten DocAve för att få till just en sådan återläsning. 2 timmar av hackande i databas mm, jag menar hur svårt kan det vara!
Nåja vi lyckades och datat har hittat tillbaka till sin ägare.

Verkar lösa sig på ett bra sätt med ny ram till Martin också. Ett telefonsamtal med Daniel på Cyklig och genast var en ny på väg från Spanien.

I morse var jag och besiktiga cykelbusssen eller Fairingbussen som den också kallas. En lite trött Mercedes Vito från 1998 med 20000+ på mätaren, som slocknade strax innan den magiska siffran skulle visas.

Fick lite plumpar i protokollet denna gång, så ett återbesök påfordras inom en månad efter lite åtgärder för trafiksäkerheten. Eller vad spelar det för roll för medtrafikanterna hur bra handbroms man har? Inte vet jag. Fixas skall det + lite annat smått. Kostar väl som en ½ månads-avbetalning på något nyare, men då kör man föhoppningsvis nått år på det. För o nackdelar det här med gamla bilar.

På träningsfronten var det vila igår och det blir vila idag också. Kanske svänger jag förbi hos Pär-Åke och hämtar senaste prylen.

Nä nu e lunchen slut - dax att jobb igen.

1 kommentar:

Jimboo sa...

Hej Göran. Jag har är ute efter en 3e parts produkt för backup på Sharepoint. Tycker du DocAve funkar bra?
Finns det någon svensk återförsäljare/support?

mvh Jim