onsdag 18 december 2013

Livstecken

Jo, jag lever! Även om man kan tro annat utifrån uppdateringsfrekvensen här på sistone.
Det har väl varit lite mycket annat på tapeten - läs jobb - ett tag så denna syssla har fått backa ner lite.

Veckorna rullar på  -  cykelmässigt företrädesvis inomhus. Jag har blandat Monarkpass med spinningpass på Friskis&Svettis. Det är ju kul och omväxlande att höra en ledare "jaga på" oss i salen istället för att sitta ensam med hög musik och med en envetet nedräknande timer framför sig. Man kan titta på film - det fungerar bra när ansträngningsnivån inte är på max, tex tröskelintervaller. Men är det hårda intervaller på programmet räcker i alla fall inte min energi till annat än att få runt pedalerna och stirra på timern.

Monark med fläkten framför sig är klart bättre rent träningsmässigt jämfört med spinningsalen. Förstår inte att det skall vara så svårt att få till effektiv ventilation och kylning av spinningsalen som ändå är rätt liten.
Nåja - det finns som sagt fördelar och glädjeämnen med dessa pass trots värmen.

Har gnetat på med 3-4 inomhuspass i veckan och något pass ute på helgen. Dock har utomhuspassen blivit något färre och kortare än ursprungsplanen. Vädret med regn, blåst har varit allt annat än inspirerande. Tror dock inte att det spelar SÅ stor roll denna tiden på året. Så länge man inte fuskar med de högintensiva passen iaf.

Dock har jag förberett kommande vinterpass utomhus genom att skaffa en ny vintercykel. Nu när jag kört 29" den gångna sommaren så kändes det naturligt att se till att även vintercykeln har den hjulstorleken.
Funderade ett tag på en cross men ett antal faktorer - där pris och användningsområde/flexibilitet var tungt vägande gjorde att det fick bli en MTB.
Jag har  hunnit med några turer på den nya cykeln och efter lite justeringar sitter jag nu identiskt på Crave Comp:en som jag gör på min Stumpjumper. Perfekt! Stark kommer jag att bli också - hjulen på enklare 29-tummare går inte i flugvikt precis :-) dessutom med fulldubbade vinterdäck på.

Hoppas vintern skärper till sig också - så här kan vi ju inte ha det. +8, blåsigt, regn. Minus idag på morgonen men nu är det på plus igen...

Inga kommentarer: