lördag 21 juni 2014

Orsabajk'n

Vädret ja. Tror det var 5-6 grader varmt på nyårsdagen om inte minnet sviker. Igår kväll var det samma temperatur. Men ingen snö i alla fall. Men blåsigt. Nåja inget man göra något åt och lika för alla.

Världens godaste tårta hade Barbro fixat som efterrätt till midsommar lunch/middagen...Hemgjord sockerkaksbotten fylld med ett lager med mosade färska jordgubbar och ett lager äkta vaniljkräm. Sedan hela tårtan med ett täcke av grädde och ett lager jordgubbar. Ja ni förstår själva att jag befann mig i himmelriket. Blir chans på repris idag för halva tårtan är kvar.

För andra gången cyklade jag Orsabajk'n igår. Ett kul litet MTB-lopp som startar i natursköna Skattungbyn och med mål i Orsa. 25 km fullfartsrace på gamla körvägar och vindlande singletracks på tallmoarna vid Oreälven.
Nytt för i år var masterstart i några hundra meter. Jag var lite skeptisk till det innan start men faktum var att det flöt på bra och det blev en mindre ryckig start och mindre hets in till första 90-graderssvängen. Bidragande var kanske också att täten tog det rätt så lugnt de första 6-7 kilometrarna.

Loppet är en fin fart- och form-höjare, med 89% av maxpuls i dryga 54 minuter så får både ben och lungor sitt. Preliminära resultatlistan visar en 25:e plats men det saknas åkare i den så vi får se var det slutar. Men hursom i paritet med fjolåret och det var mitt mål. Äntligen ett kvitto på att jag kan gå med de åkare jag tampades med i fjol men inte riktigt förmått följa med på de inledande långloppen i år. Kanske är formen på gång...

Inga kommentarer: