måndag 20 augusti 2012

En tur till värmen i Snapphaneland

Högsommarvärme igår vid MTB-SM Marathon i Hässleholm.

Fredagen ägnades till bilåkning tillsammans med Pontus, Angelica, Isak och Martin, ner till Snapphaneland. Det lilla samhället Tyringe var målet för dagen. Här hade vi boende i över helgen. Mysigt och lugnt på Möllegårdens B&B.
Efter incheckning letade vi på Tyringes inneplace och intog middag.

Lördagsmorgonen bjöd på regn - vi som alla trott på prognoserna med sol och värme! Regnet var väl inte ihärdigt och det upphörde vid lunchtid. Vi intog indisk lunch på väg mot Hovdala slott där vi sedan rullade ett varv på SM-banan.
O vilken bana! Jag utnämner den direkt till Sveriges roligaste långloppsbana?!? Ja, det är i alla fall den roligaste banan jag kört. Snabba "flowiga" stigar i vacker bokskog, några backar och lite endurospår. Fysiskt krävande och teknisk på så sätt att det gäller att få med sig farten i alla svängar. Inte mycket rötter och bara några kortare steniga partier. Snustorr dessutom, kan dock tänka mig att den inte är fullt lika kul i blött tillstånd. Den skånska leran är inte att leka med - det blir snorhalt.

Lördagskvällen avslutade vi med gemensam middag som Pumpen skickligt fixat medan vi andra fixade lite med cyklarna.

Söndag - tävlingsdags - MTB-SM Marathon.
Med 27 grader och klarblå himmel vid starten kl 11, bjöds vi på riktig högsommarvärme med andra ord.
2 varv på 35 km slingan+en startloop på 5 km i denna värme! Tur att jag klarar värme rätt bra. Men det gäller att dricka.
Jag var i en början orolig att det skulle bli en väldigt tung dag då jag fick slita ordentligt på startloopen utan att kroppen svarade. Först efter några kilometer in på varvbanan började kroppen vakna till liv. Körde   avvaktande i stigningarna och lyckades hålla ihop loppet bra med bibehållen kraft även på andra varvet.

Även om jag inte ens var i närheten av tredjeplatsen i år  - som jag så retligt "missade" med 9 sekunder i fjol - så är jag nöjd med loppet. I mål var jag 5:a  - före ett par av konkurrenter som jag fått stryk av på alla lopp tidigare i år. Det gav possitiv känsla! Superb langningsservice från CRT genom Åke och Seglarn.

Därefter dusch, middag och en lång resa hem till ett kyligt Falun.
En toppenhelg ligger bakom och det är bara att bita i en arbetsvecka igen.

Inga kommentarer: