torsdag 24 juli 2014

Bankoll

Att jag inte skulle åka Engelbrektsturen hade jag bestämt tidigt. Den tråkigaste banan i cupen enligt mig så det beslutet var enkelt. Istället hade jag tänkt åka Tolvtjärnsloppet i Långviksmon ovanför Örnsköldsvik. Körde det fjol och gillade banan. Men så blev det ju bestämt att Alingsås MTB Challenge skulle bli årets SM i långlopp. Så då kör jag det istället. Inte för att jag nödvändigtvis har med medaljerna att göra i år - utan mest för att nya banor är kul.

Eftersom jag har semester så åkte jag ner till Alingsås igår. Lång resa från Falun, men till slut var jag framme vid stugan som ligger vid Hjälmared, strax utanför stan. Fin gammal stuga som renoverats och nu är en del av vandrarhemmet. Mysigt värre!


Langade in grejorna och kollade lite på omgivningarna innan jag åkte in till stan.
Tog en fika på anrika Ekstedts Bageri&Café. Strosade runt och kollade in tänkbara matställen för kommande dagar. Provianterade lite och åkte sedan tillbaka till stugan.


Idag har jag cyklat igenom banan - med reservation för någon "böj" som jag kan ha missat. Men jag tror jag fick med allt. Pilningen var kanske inte riktigt klar - hoppas jag - för på vissa ställen var det väl glest mellan pilarna och i någon korsning var det lite otydligt. Hur skall det inte bli på tävlingsdagen då alla har tunnelseende. Träffade även på Jennie Stenerhag i skogen - fler som känner på banan inför helgen.


Det känns det bra att ha kört igenom banan. Nu vet jag vad som väntar på söndag.

Banan går i 2 slingor. Den första med rätt mycket grusvägsåka med en del fina stigavsnitt inlagda. Den andra slingan kommer bli den tuffa då den bjuder på fler backar att bemästra. Backar som kommer kännas som väggar då de är skapligt branta och en del av dem även rätt långa.

Det är på det hela taget en utslagsgivande bana där framför fysiken kommer sättas på prov. Den som vinner på söndag är den starkaste för dagen. Jag tror att backarna på andra slingan kommer gallra segrarna från de övriga fältet - även om det finns långa utförslöpor att ta igen förlorad tid på eller gå ifrån om man är skicklig.

Inga kommentarer: