måndag 28 juli 2014

SM XCM

Fina vyer. I alla fall några av konkurenterna fick se detta av mig...;-)
Foto fr Facebook.

Igår avgjordes SM i långlopp på MTB - SM XCM. Alingsås sportklubb stod som arrangör.
Att evenemanget krockade med Engelbrektsturen har väckt ont blod bland främst elitåkarna. Jag avstår från kommentar i detta.

Starten var satt till kl 11 och efter ett ärevarv runt Allebikes lokaler bar det av. Masterstart någon kilometer förbi några korsningar innan farten släpptes fri på de inledande grusvägarna över fälten.
Jag var inte allt för ivrig i den inledande rusningen men såg ändå till att komma med hyfsat. Banans karaktär med en rätt brutal andraslinga gjorde att det kändes klokt att "hålla igen" lite inledningsvis.

Jag hamnade rätt snart i en grupp tillsammans med Benny Andersson och Thomas Stolt. I detta läget hade vi bara Atle Hansen och Kjell Olsen framför oss.

Tyvärr tappade jag kontakten med gruppen strax innan det långa asfaltpartiet i slutet på första slingan och jag fick streta på ensam där. Fick bränna onödigt mycket kraft för att inte hamna allt för långt efter gruppen med Thomas o Benny. Olyckligt inför den kommande tuffa andra slingan.
Jag ökade farten lite i början på den andra slingan men körde ändå kontrollerat. Efter några kilometer  hade jag återanslutit till gruppen. På en stig som användes två gånger i motsatt riktning körde vi dessutom fel och tappade några minuter. Surt - men vi konkurrenter, som i det läget körde om placeringarna 3 till 5 var ändå samlade och det var bara att börja om.

Vi fortsatte åka tillsammans men efter några stigningar började Benny få lucka och han gled sakta ifrån Thomas och mig. Med ca 1,5 mil kvar tvingades jag se hur även Thomas gled i från. Han är bättre än mig utför och efter några backar upp och ner där jag försökte skapa lite lucka uppför och han sedan körde ikapp mig utför gick han segrande ur vår kamp.

Med ca milen kvar kom jag plötsligt ikapp Kjell Olsen som hade det jobbigt och jag fick lite ny energi. Försökte öka farten lite för att om möjligt nå fram till Thomas och eventuell chans på 3:e plats. Men avståndet var för långt och jag slutade 4:a, knappa minuten efter Thomas som i sin tur var minuten efter Benny. Suveränen Atle var i en klass för sig 10 minuter före Benny.

Sammanfattningsvis ett bra arrangemang med en fin, rolig, omväxlande och rätt tuff bana. Ett litet minus dock för pilningen som var tveksam vid några tillfällen.

Inga kommentarer: