måndag 17 maj 2010

Premiären

Så var den avklarad. Tävlingspremiären. Igår gick ju Långa Billingeracet av stapeln i Skövde.

Martin och jag åkte ner redan under fredagen. Jag tycker det är skönt att vara på plats dagen innan en tävling. Då kan man rulla lite på banan, äta och vila på ett bra sätt - vilket käns som en bättre uppladdning än att sitta i bilen en stor del av dagen innan. Sedan finns det ju ett bra fik vid torget i Skövde....fin avkoppling inför race.

Det regnade på rätt bra under fredagen och även under natten till lördag liksom lördag förmiddag fram till 12. Det visade sig vara ett bra drag att vänta ut regnet under lördagen innan rullpasset, för vid 14-tiden var det strålande sol och temperaturen steg snabbt från 7-8 grader till upp mot 20. Under rullpasset förvånades jag över hur snabbt det torkat upp runt Billingen. Iof gäller väl naturlagarna och vattnet rinner snabbt ner från höjderna. Men stigarna på Billingen hade torkat upp på bara någon timme.
Sedan regnade det mer under natten till söndagen....så det var lite blött på sina ställen...under loppet.

Racet då? Jo, jag fick en bra start tycker jag och känslan jag brukar ha att jag ramlar ner i fältet infann sig inte. Kul! Mindre kul var det för den man som redan under första kilometern sökte närkontakt med en refug. Ajaj!
Första 2-3 milen åkte med lätthet med i samma grupp som Ulf Spång, en av de grabbar jag hade tänkt ha lite koll på under racet. Jag vet att han åker bra och tanken var att kan jag följa honom borde det bli ett bra race.
Dock hade jag strul med min framväxel eller snarare kedjelinjen. Kedjan hoppade ner till det mindre framdrevet titt som tätt när det var lite stökigt. Sedan var det inte helt lätt att få ut den på storkakan igen. Detta småstrul gorde att jag vid några tillfällen tappade de grupper jag låg med i. Inte kul. Inte alls bra. Åkte i stort sett solo från ca 32 km till 48 km vilket inte är optimalt om man vill göra en bra tid. I mål var jag 7.19 efter Ulf som kom 2:a....så jag är mycket nöjd med min 5:e plats med tanke på omständigheterna.

Idag blir det lite mek med att försöka fixa kedjelinjen lite så jag slipper det mycket irriterande strulet.
 

Inga kommentarer: