måndag 6 september 2010

Med Bockstensturen i backspegeln

Ja, så var årets långloppscup över. Har överlag haft riktigt skoj på dessa tävlingar i år. Har haft en possitiv känsla och även blivit starkare och snabbare jämfört med tidigare år. Min "nya" cykel har också bidragit till de possitiva vibbarna då den gjort mig tryggare och därmed snabbare - tror jag - framför allt utför och i skogen. Små intermezzon i form av chainchuck och brusten bult i baksvingen har naturligtvis i stunden varit väldigt frustrerande men på det stora hela små problem.
Lyckades också vända formsvackan jag hade efter Mörksuggan inför Finnmarken, som kändes tung men ändå gav lite possitiv känsla då tiden var bra.

I helgen var det så dags för den sista deltävlingen - Bockstensturen i Varberg.
Kim och jag åkte ner på torsdag kväll till vandrarhemmet Rödlix strax söder om Varberg. På fredagen rullade vi ett par mil på banan uppe vid Åkulla och konstaterade att det mestadels var torrt och fint men att det på sina ställen ändå var rätt blött. Eftermiddagen ägnade vi åt laddning genom att kolla in gatulivet i Varberg och ta en fika. Nummerlappar fixade vi också.

Lördag; strålande sol lite kylig morgon nästan ingen vind. Vilken fin dag!
Starten gick bra och jag kom med hyfsat ut genom stan och vägarna österut mot Rolfstorp. Såg Tomas Sjögren glida iväg med tillsynes pigga ben. Även Thomas Storm drog iväg redan tidigt. Höll mig lugn med tanke på de 3 stigningarna som kommer innan första langningen. Stigningarna gick bra och jag passerade många i stigningarna. Hörde vid Åkulla att jag låg 4:a i min klass så jag tänkte nu är det bara att hålla tempot uppe och se till att dricka så orken håller i sig. Det flöt på bra i bokskogarna runt Åkulla och jag kände mig stark och hade possitiva tankar. Så rolig bana!

Med ca 3,5 mil kvar kommer jag ikapp en grupp där också Ulf Spång finns med och tänker att en tredje plats är möjlig. Passar på att äta och dricka. Efter några kilometer får vi till något som kan kallas samarbete i gruppen och all går runt även om juniorerna Vestergren och Kvist inte är speciellt dragvilliga.

Inför ett stigparti med ca 2 mil kvar ser jag till att gå in först med Kvist bakom mig. Min tanke vara att med honom bakom som "broms" kan jag skapa lucka och hinna kanske gå ikapp några åkare jag sett framför. Jag får en lucka på 60-70 meter men hinner tyvärr inte ikapp åkarna framför innan banan vänder upp mot vinden på grusväg igen så jag väntar in gruppen bakom igen för att spara energi.

Målet närmar sig allt mer och med 6-7 km kvar i stigpartiet söder om sjukhuset händer det som inte får hända. Punktering! Jag rullar åt sidan och ser hela gruppen rulla vidare medan jag försöker få i lite luft i mitt framdäck.
Rullar vidare efter mitt försök men konstaterar att luften går ur snabbt och jag tar beslutet att rulla vidare så länge däcket sitter på fälgen. På väg mot mål passeras jag först av Jan Eriksson och lite senare även Anders Lindahl. Jag tappade 6 minuter in till mål på gruppen jag åkte med och slutar således 6:a i klassen. Lite snopet kändes det att att inte få "fajtas" om 3:e platsen men ändå ett bra formbesked.

En fantastiskt kul bana, mycket engagerad publik och bra service med langningen från CRT gjorde att jag ändå kände mig nöjd och glad efter loppet i målfållen.

Kunde i efterhand konstatera att något vasst föremål skapat ett litet 1 mm hål/reva i mitt däck mitt på slitbanan.

Inga kommentarer: