söndag 19 september 2010

Valvaka

Kommer nog inte sitta uppe hela natten för den sakens skull. Tippar på att tendensen är rätt klar vid 22.30-tiden. Har så varit de senaste valen så händer inget exeptionellt denna gång så kan man hoppa i säng vid ½11 - belåten eller förtvivlad - beroende på utfallet.

Det  blev inget Långlopps SM för min del. Jag hade dock anmält mig till SM innan Bockstensturen och var inställd på att åka SM om det kändes bra på Bockstensturen, vilket det gjorde.

Sedan blev jag förkyld - redan måndagen efter BST kände jag mig torr i halsen. Jag hoppades dock vara frisk igen i mitten/slutet av samma vecka men förkylningen tog tid på sig att utvecklas och gå över. Så det dröjde ända till i nu måndags innan jag satt på cykeln igen. Vid det laget hade motivationen inför ett SM sinat ordentligt då jag inte kunnat förbereda mig på det sätt jag tänkt. Att åka 120mil ensam var heller inget jag såg fram emot, så på torsdagen bestämde jag mig för att skippa SM och istället följa med Martin till Stockholm.

Martin skulle köra Hammaby Hill Sprint på fredagkväll och Hammarby Hill XC på lördag. Dessutom hade hans cykelcross kommit så vi kunde hämta den på Cykloteket. Jag tänkte att när jag ändå är på plats kan jag ju köra XC-loppet på lördag om vädret är ok. Så jag tog med kläder och cykel jag med.

Så igår körde jag Hammarby Hill XC. 3 varv på en 20 km bana skulle avverkas. Start vid foten på Hammarbybacken - som alltså skulle bestigas direkt och fungera som spridare av fältet. Kom med hyfsat i start och kollade in konkurrenterna i klassen under stigningen upp. Lyckades ta mig upp utan att dra på mig för mycket syra - även om pulsen skenade. Detta var mitt andra riktiga pass efter en dryg veckas förkylning så pulsen var lättstressad.
Banan var mestadels snabbåkt på vandrings/cykelväger i området. 3 tekniska partier fanns och de var klart stökigare än något annat långlopp jag åkt. Riktigt kul och på gränsen till min förmåga på sina ställen.
Varv 1 och 2 gick bra men vid stigningen upp för Hammarbybacken den 3:e gången började jag känna mig sliten. Sviterna efter nästan 2 veckors cykelfrånvaro kom nu ikapp mig. ca 5 km in på sista varvet började det regna kraftig och temperaturen föll från redan kyliga 12 grader ner till ca 7-8 grader.
Nu blev det mer en fråga om att ta sig i mål. Rena Novemberkåsan. De tekniska partierna var nu över min förmåga och jag fick springa mycket detta sista varv. Immade på glasögonen som var igengrodda av smuts gjorde inte det hela enklare.

Usch, vad jag frös när jag kom i mål. Mycket nöjd att det äntligen var över var tanken när jag passerade mållinjen. Det var det kallaste långloppet på väldigt länge. Senast jag frös vid målgång på någon tävling var på Långlopps-SM i Åsarna för några år sedan. Men som sagt en riktigt kul bana - i torrt väder.

Hursom slutade jag på en 3:e plats i H50 -  med en tid som skulle gett seger i H30 :-). Inget att yvas över eftersom startfälten var rätt små i tävlingsklasserna, dock var det många som körde de 3 olika varianterna (1,2 eller 3 varv) i motionsklasserna.
Martin kom 1:a i juniorklassen och 4:a totalt på XC-loppet och 3:a på Sprinten. Mest glad var han att ryggen fungerade.

Efter tävlingen blev det ett snabbt ombyte i bilen (jag skippade faktiskt prisutdelningen då jag höll på att "frysa ihjäl") sedan hemfärd med stopp i Barkarby på Pizza Hut för en bit mat.

Valsöndagen har ägnats till cykeltvätt, klädtvätt och biltvätt - allt blev skitigt igår :-)

Inga kommentarer: