lördag 5 mars 2011

Ryggen t/r

Sportlovslördag - vad passar då inte bättre än att riva av det lokala skidloppet i klassisk stil - Österåloppet. Jag jobbar med tidtagningen i denna tillställning. Forne världsmästaren Birklin och några fler snabba åkare fyllde startlistan om totalt ca 25talet skidlöpare. Alla ville ju hem till 12slaget då damernas 3mil startade så loppet med tillhörande priscermonier avklarades i rask takt.
Jag tog en kopp te och lite youghurt innan jag grenslade MTBn för ett distanspass med Anders. In till stan någon minut försenad. Anders hade en färdplan (som vanligt) och tog kommandot och styrde ut ur stan riktning Staberg. Där vek vi österut mot Kniva och tanken var att följa de små skogsvägarna österut, korsa riksvägen, åka vidare mot Ryggen och därifrån vända åter västerut tillbaka mot Falun. Fint före och medvind gjorde att vi snabbt nådde delmålet riksvägen och kortdärefter var vi frame i Ryggen. Nu skulle vi vända "hemåt".
Men se där fanns ingen plogad bilväg västerut. Så det blev till att vända o köra samma väg tillbaka. Nu med kantvind eller motvind. Inte alls lika pigg som i torsdags kan jag säga och jag fick slita hemåt. Tur att Anders var stark idag igen. Det märks att Anders kört långa pass hela vintern och att jag själv mest var sjuk november o december...
Det var ett stärkande och bra pass! Fick ihop 3:20 på klockan.

2 kommentarer:

Öijer sa...

Bilder Göran, bilder.

Göran Eriksson sa...

Öijer; du har en poäng där. Det är ju bara att det att oftast har jag så kul när jag ute att jag glömmer att fota. Igår låg dock kameran hemma....
Skall försöka skärpa till mig ;-)