onsdag 31 oktober 2012

Intervall

Idag har jag testat någott nytt. Spinning - intervall. En "ny" typ av spinningpass för säsongen på Friskis&Svettis. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har man bytt cyklar till en typ som ger möjlighet att avläsa bl.a. hjärtfrekvens, kadens och Watt. Det ger nya möjligheter till nya upplägg på passen.

Så denna termin finns det pass med underrubriken "Intervall-kort" och "Intervall-lång".

Kvällens pass var intervall-kort. Det innebär uppvärmning - en bra och ordentlig sådan, väsensskild från de 7 minuter=2låtar som det normalt brukar vara.
Efter uppvärmning följer 3 block med intervaller; först 6*2minuter med 1 minuts vila, därefter 6*1 min med 1 min vila och avslutningsvis kördes 6*40 sekunder med 40 sekunders vila.

Fungerade riktigt bra och kommer bli bra omväxling till de traditionella spinningpassen och Monarkpassen hemma.
Jag skall se till att testa varianten intervall-långa också. Kul med omväxling!

En sammanräkning av tränandet och tävlandet hittills i år gav vid handen att bara 4 mil återstår till 700 mil på cykel detta år. Det var faktiskt lite mer än jag trodde, men jag fick ju dryga 100 mil på racer redan i april i år tack vare resan till Italien.

Smärtan i min "tennisarmbåge/musarm" håller i sig. Kontaktade sjukvården igår och rådet var ungefär det jag redan gjort; kör musen med vänster hand i stället och käka Voltaren. Tydligen skall det "läka ut av sig själv". Så jag får väl ha tålamod ett tag till då.

Apropå cyklande och miljövänliga transporter; såg en artikel om detta företag idag. Kanske inget för vårt snöiga och isiga Falun kanske. Men på sydligare breddgrader och i mer tätbefolkade platser kan det säkert vara ett bra alternativ. Förarna behöver heller inte ägna sin fritid åt att späka sig på spinningpass eller ägna sig åt Monarkcyklande. ;-)

Konkurrenter till DHL?




  
 

Inga kommentarer: