måndag 28 maj 2012

Med Borlänge Tour i backspegeln

Lördagens XC.  Foto: MTB-Larsa

Helgen som gick var det deltävlingar i SweCup XC och Borlänge stod som värd. Skönt att ha tävlingar nästgårds. BLGE Tour är ett etapplopp där slutsegraren koras genom att summera tiderna på de tre etapperna. Tävlingen inleds på fredagskvällen med en kort prolog på 2,2 km. På lördag körs ett ”normalt” XC-lopp. På söndagen avslutas tävlingen med ett tempolopp.

Jag tror ingen gillar prologen som är en 4-5 minuters kamp mot mjölksyran. Jag lyckades inte tända till ordentligt och få ut det där sista kändes mer som jag körde i snabbt långloppstempo - tur att det ändå inte blir speciellt stora tidsdifferenser pga den korta distansen. Körde dock snabbare än senast jag körde BlgeTour - 2006 tror jag.

Tourens viktigaste lopp är XC:t på lördagen. Här blir det stora tidsskillnader då tävlingstiden är en bit över 1 timme. Banan är snabb och lättåkt men rätt intensiv. Jag tog det lite lungt i starten, dock var fältet rätt samlat ända in i första backen. Där splittrades fältet upp och Benny följd av Atle och Kjell drog iväg. 
Jag passerade Krister Bergman och såg Per Eriksson en bit fram. Vid bropassagen var jag nära och tänkte att i backen upp från älven tar jag honom. Men strax efter bropassagen hade Per rullat åt sidan med vad jag trodde maskinproblem. Det visade sig dock - fick jag veta av Per senare  - vara pollenproblem som tvingade Per att bryta. Synd o tråkigt. Även Benny tvingades bryta under 2:a varvet med havererad sadel. Surt även det.
Jag kände att jag hade bra ben och var snart ikapp Thomas Sjögren som jag passerade efter att vi kört ihop ca 1,5 varv - han lite snabbare utför och jag starkare uppför. Kunde sedan hålla bra tempo in i mål och kom på 3:e plats. Avancerade genom detta till 3:a även i sammandraget efter 2 etapper. Kors i taket! Långloppsgubben 3:a på ett SweCup XC-lopp ;-)
  
Inför avslutande tempot hade jag alltför långt upp till 2:a plats för att det var realistiskt, utan uppgiften för dagen var att göra vad jag kunde för att behålla min 3:e plats. 1:29 hade jag tillgodo till Thomas på 4:e plats. Borde vara lugnt men 1 mil är rätt lång körtid och tempo tycker jag är svårt. 
Under uppvärmningen kände jag att benen var av typen stumben. Lördagens urladdning satt kvar.....Spännande!
Lyckades dock hålla tillräckligt tempo genom loppet och med hjälp av lite pannben och baktider tappade jag bara 32 sekunder mot Thomas och höll därmed min plats till slutställningen. Kul!! Jag som efteranmälde mig för att "få 3 bra träningspass" och mer vana på hardtailen. 

Upptäckte vid cykeltvätten på lördagskvällen att jag knäckt sadeln - XC är tydligen tufft åt materialet.
Väderleken verkar gå mot vinter igen men jag hoppas på fint väder o värme till helgen så kanske jag testar Högbobikens bana.

1 kommentar:

Unknown sa...

Grattis!! Bra kämpat och vi i Sundsvallscyklisterna ska givetvis ha del av framgången ;)