måndag 2 september 2013

Bockstenshelg

Fortfarande rätt ren - tidigt i tävlingen.

I lördags var det avslutning i Mitsubishi MTB Challange - eller långloppscupen i folkmun.
Bockstensturen i Varberg avrundar cupen som den åttonde deltävling.

Vi - Stefan Snell, Roger Edbom, Peter Almlöf och jag  - åkte ner till Varberg redan på torsdagkväll. Husbilen vi åkte ner i kompletterad med en stuga på Himle Camping blev vårt basläger under helgen.

Fredagen ägnades åt lite bankoll ute vid Åkulla ett par timmar. Blöta fick vi också bli - vi som nog ställt in oss på sol blev väl lite besvikna över just det faktumet.
Efter lite lunch och kropps- och cykelvård åkte vi in till Varberg. Strosade runt lite bland mässtälten men i blåsten och duggregnet var det väl ingen större kommers där så vi hämtade våra nummerlappar och inmundigade lite middag på stan.

Dags för bankoll i regnet.

Så lördag och dags för race. Kände redan under fredagen att jag hade lite svårt med peppen. Urladdningen helgen innan på SM och det faktum att cupställningen nog inte skulle påverkas av det sista racet gjorde att jag kände mig lite loj mentalt. Kanske bra  - men lite ovant. Lite spänd/peppad brukar jag allt känna mig innan start.

Starten gick och jag kom iväg bra. Kunde ligga med ovanligt långt fram i den stora klunga som faktiskt höll ihop nästan ända fram till den första backen efter 15 km. När stigarna började så steg också mitt humör. Började komma in i en positiv känsla :-).
Och när jag fick min flaska vid andra langningen, efter att ha missat den första, kände jag mig lugn att jag hade med mig tillräckligt med energi för resten av loppet. Nu var det bara köra vidare. Dryga timmen in i tävlingen kom regnet. Blev ett par rejäla skurar vi fick på oss. Som tur var slutade det efter ca ytterligare en timme. Det hade nog blivit kallt om det fortsatt regna loppet igenom.

Stigarna blev hala och man fick ta det lite försiktigt speciellt där underlaget bestod av fet och slirig jord. Var av banan vid några tillfällen men inga allvarligare intermezzon.

Under inledningen av loppet hade jag passerat Thomas Stolt så honom visste jag att jag låg före. Även Matts Mattsson, Mikael Leitner och Jennie Stennerhag hade jag passerat så känslan var klart possitiv. Skymtade även Stefan Snell några gånger under loppet och med ca 2 mil kvar, när man lämnat skogarna och kommer ut på fälten så kom "min" grupp ikapp Stefan. Även Thomas anslöt till samma grupp. Jag var trött så jag bestämde mig tidigt för att bara åka med i gruppen över fälten och sedan kanske kunna göra något i slutet.

När vi kom in i de avslutande stigpartierna, innan man når strandpromenaden, skruvades tempot upp och gruppen splittrades. Här fick jag slita rejält för att att gå med. Mentala erfarenheter från förra helgens slit hade jag nytta av i detta skede - jag visste att jag orkar mer, även om huvudet säger stopp. Jag lyckades hålla mig kvar i gruppen och såg till att låta Thomas ligga precis före mig. Direkt efter bron över vallgraven gav jag allt och kom om och i mål sekunden före Thomas och med Stefan strax före mig över mållinjen.

Skitig och riktigt nöjd i mål på nytt personbästa  - 3:46  - på blöt bana. Även personbästa vad gäller % efter täten - 13,4. Det räckte till 4:e plats i H50 och 50:e plats totalt bland ca 1500 startande.

Pokal - 2:a i cupen.

Prisutdelning - H50.

Cykeltvätt och därefter middag fick avrunda en trevlig dag.

Söndagen gick i hemfärdens tecken - ett avlångt land vi bor i.
Kommer kännas lite tomt nu när tävlingskalendern är slut och man inte skall packa och preppa för tävling helgerna som kommer. Återstår väl någon tävling inom köravstånd och om vädret och humöret är på goda sidan kan väl någon ytterligare start bli tänkbar.

Inga kommentarer: