fredag 27 september 2013

Grundträningstider


Efter några veckor med lite mindre strukturerad träning är det dags att ta tag i grundträningen. Det är ju under senhöst-vinter-vår man lägger grunden och förutsättningarna för kommande sommar. Liksom lite sent att komma på det i april/maj ;-)

I början av oktober brukar jag starta grundträningen igen. Inför 2014 kommer jag köra vidare på samma upplägg som jag körde inför årets säsong. Det funkade ju bra och gav mig en klar höjning av min fysiska nivå.
Jag ändrade lite på mitt upplägg inför i år så att det blev tydligare skillnad på lugna och hårda pass - inga mellanmjölkspass. Har också kört fler hårda pass - finns ju liksom ingen genväg om man vill bli bättre. Men jag har också  vilat mer mellan passen. Framför allt under tävlingsperioden där jag skippat en del distanspass jämfört med tidigare år.
På det sättet var jag mer utvilad inför de hårda passen och tävlingarna. Tror också att det var detta upplägg som bidrog till att jag lyckades hålla formen genom hela sommaren.

Tidigare år har jag haft perioder mitt på sommaren då allt mest känts segt och tungt - ofta har det kommit som ett brev på posten efter perioder då jag känt mig stark och bara cyklat och cyklat på, just för att det känts så lätt och varit skoj. Men kanske har det blivit för mycket av det goda istället. Många trevliga pass har jag fått men det har tydligen inte varit optimalt ur prestationssynpunkt.

Så med start från nu snart och fram till Jul kommer det bli 2-3 intervallpass och 1-2 distanspass i veckan samt bålstabilitet 2 pass i veckan. Efter Jul ökar jag på med fler pass - framför allt intervaller i olika former. Jag försöker köra lite periodiserat i 3 veckorstrappa - lätt-mellan-tung men det är inget jag följer slaviskt. Ungefär så ser det ut - inget avancerat egentligen.

Knepet för de allra flesta av oss är nog så enkelt som att se till att få kontinuitet i träningen, få vara frisk och utmana sig själv då och då. Grunder för allt är naturligtvis motivation - att man tycker det är kul helt enkelt - annars blir det nog mest ångestladdat och man måste ägna tid till mentala övningar istället för fysiska. Med det inte sagt att den mentala biten är oviktig - inte alls. Men det är naturligtvis mycket bättre om den kan användas till att förstärka sina fysiska och taktiska förmågor snarare än att överkomma ångest. 

Genom åren jag tränat har jag läst en och annan bok i ämnet eftersom jag är teoretiskt lagd och vill försöka förstå det jag håller på med. Problemet jag upplevt är att litteraturen endera är för enkel, dvs beskriver det man redan vet på ett alltför allmänt plan utan att ge vare sig konkreta förslag på upplägg eller förklaringar på varför eller hur kroppen reagerar/fungerar. Eller så har det varit för avancerat med grafer och termer som yrkesverksamma och forskare säkert förstått men som varit svåra eller omöjliga att ta in för en lekman som jag.

En bok som fyller gapet här och som jag vill rekommendera är; "Kondition och uthållighet för träning, tävling och hälsa" av Filip Larsen och Mikael Mattsson. Den gav i alla fall mig mer förståelse i ämnet och ger bra förklaringar på olika begrepp och termer.
I den förklaras även på ett pedagogiskt sätt hur kroppen fungerar och reagerar på olika former av träning. Med den i ryggen har jag nu klart bättre förståelse för hur olika pass bör genomföras och vilken effekt de har eller bör få på kroppen. Boken har också fungerat som en introduktion till lite mer avancerad litteratur i ämnet, eftersom terminologin ljusnat i skenet av denna bok. En riktig höjdare alltså.

Annan litteratur jag kan rekommendera är klasssikern "The cyclists training bible" av Joe Friel, "Training and racing with a power meter" av Hunter Allen & Andrew Coggan, "Puls och laktatbaserad träning" av Jonny Nilsson, "Serious cycling" av Edmund R. Burke.

1 kommentar:

Katja sa...

Intressant läsning, tack för boktips!