tisdag 28 januari 2014

Jisses

Eller vad säger man? Tiden rusar iväg och vips har det gått en vecka igen. Var tog förra veckan vägen? Kan man ju undra.

En svensk i F1 presenterades ju i förra veckan. Marcus Ericsson bildar förarteam tillsammans med Kamui Kobayashi i Caterham. Mycket glädjande! Många år sedan vi hade en svensk i detta motorsportens finrum.

2014 kommer blir en spännande säsong att följa. Inte bara på grund av detta faktum utan också ett helt nytt teknisk reglemente kommer sätta sin prägel på denna säsong. 1.6 liters V6:or med turbo och ett antal nya nya energiåtervinningssystem kommer att skörda sina offer - säkert en bra bit in i säsongen. Det skall bli intressant och spännande att se vilket team som snabbast lyckas få ordning på dessa system och också vilken förare som snabbast lär sig dra nytta av dem. Körstilen kommer behöva ändras - med bra mycket mer vridmoment till förfogande tack vare/på grund av turbo och mindre downforce med mindre vingar än tidigare så kommer det krävas anpassningar i körningen.

Bilarna för 2014 har också börjat visas och den utseendemässigt största förändringen är nosen som nu får vara max 18.5 cm ovan mark mot tidigare 55 cm. Framvingen är i år 15 cm smalare. Bakvingen lite mindre osv.

2014 års vapen

En annan kul grej som hände under förra veckan var att min cykel för säsongen anlände på svensk mark. Så det blev en tripp ner till grabbarna på Evalds MTB för att hämta hem den + lite annan utrustning inför sommaren. Passade också på att få ny BRAIN-enhet monterad på min Stumpjumper. Tommy bjöd på fika  och det blev så klart en del cykelsnack. Alltid bra service och glada miner i Kvänum.

Någon provtur har det inte blivit ännu, utan den står i vardagsrummet och glänser. Motivationshöjande! Återgår som synes till fullgung denna sommar efter 2 säsonger på hardtail. Tror det passar gubbkroppen bättre. Ska bli spännande att testa 29" fulldämpat och även testa om XX1 är en höjdare eller ej. Hur som en fin fin hoj som jag skall göra mitt bästa att matcha.
Få se om jag kan hålla mig till i vår eller om det blir en provtur någon fin vinterdag.

3 kommentarer:

Håkan.H sa...

Hej!
Ja, verkligen kul med en svensk i F1. fast teamet han kommer att köra för är väl ingen hit, eller?

Vi kommer troligen att tampas på cykeltävlingar i sommar (H50)

FS 29a är superbra på vissa banor medans HT 29e passar snabba lättåkta banor bättre.
Jag har båda modellerna att välja på.
Vad kommer du ner i för vikt på dina båda 29er?
Min FS29a väger 8.7kg och HT29an 7.8kg i stl. Large.
/Håkan Hjort

Göran Eriksson sa...

Nej Caterham är inget toppteam precis. Men är man sugen att komma in i F1 så kanske. Bräck var modigare och valde en annan väg. Fast för honom var väl inte F1 "heligt".

Min HT väger in på strax under 9 kg. Epicen har jag inte racepreppat ännu men gissningsvis kommer den hamna på runt 9, kanske ngt hekto över. Den väger 9.5 ur kartong med slangar och annat onödigt ;-)

Håkan.H sa...

Ja, din nya Epic är superfin hoj för stökiga tävlingar, speciellt långlopp.

Ska du satsa på XC eller långlopp i sommar?

Ps. varför mina racepreppade cyklar är så lätta beror på att jag kör med superlätta carbonfälgar 1067g/par för tubdäck. samt en carbongaffel från WR compositi/Italien 1300g med lock out. Singelklinga förstås (fast lättare än xx1 :-))

/Håkan