torsdag 25 juni 2009

Skaka vader o dricka Vitargo

Det skall man göra inför långlopp skriver en del skribenter i cykelbloggvärlden. Kanske speciellt viktigt nu inför stundande helg då temperaturen kommer ligga strax under 30. Så imorgon drar jag igång med 1 flaska Vitargo. Tar den på väg ner till Eksjö. Sedan på lördag blir det ytterlligare minst 2 flaskor och lite rull på banan.

Det lutar åt snabb bana i Eksjö på söndag, hoppas jag är lika snabb. Har lite svårt att sätta något mål tidsmässigt inför denna tävling eftersom det är ny bansträckning sedan senast jag körde (2007). Får ta rygg på någon snabb och spurta på slutet. Runt 3.40-3.50 kanske, vi får se. 78km skall avverkas i alla fall det är huvudmålet.

Jag har satt på nya pedaler så ikväll justerade jag hårdheten på fjädern, så man sitter lagon fast. Upptäckte under turen på Mörksuggebanan att nya klotsar och gamla pedaler inte var optimal kombination. Ett obehagligt glapp i lodriktningen uppstod, och eftersom jag hade nya pedaler liggande så var det väl bara att byta på nytt.

Kim kom glidande på sin cross tidigare idag. Det var kul att se honom på cykel igen efter nyckelbensbrottet. Bara han kommer på cykel stiger humöret :-) Nästa vecka hoppas jag på lite racer tillsammans med honom - vädret skall ju hålla i sig.

Och så får man väl ta och testa XC SM-banan på Lugnet som enligt ihärdiga rykten skall vara grym. Under 18 minuter på varvet, klarar man det? Det som talar för är de 200 höjdmetrarna uppför/varv, det som tal emot, är att samma antal höjdmetrar även skall tas nerför. Ni förstår dilemmat.

Inga kommentarer: