söndag 29 augusti 2010

Finnmarksturen

Vi hade i alla fall tur med vädret .

Det blev en tung dag på sadeln igår. Efter 112 km skall man vara trött och det var jag också. Det var bara det att jag var trött redan efter 2 mil. Hade till och med tankar på att hoppa av. Riktigt riktig tungt gick det.

Så här i efterhand då jag studerat bilder från loppets inledning har jag kanske mig själv att skylla, till en del iaf. Jag öppnade kanske en aning för optimistiskt i de inledande backarna. Men då min strategi vara att försöka åka med i toppen i min klass och jag inte såg till dem när stigningarna började så jagade jag på lite extra i hopp om att komma ikapp.

Det visade sig att alla utom Thomas Sjögren låg efter mig i det läget. Jag hade alltså "jagat" förgäves.
Vid toppen på de första stigningarna på grusvägen kommer Ulf Spång förbi tillsamman med några åkare och jag går med i den gruppen. Jag får slita för att hänga med och innan Sunnansjö ser jag dem gliiida iväg. I det skedet kommer Jan Eriksson ikapp tillsamman med några åkare och jag åker med dem på asfalten efter Sunnansjö men jag tvingas släppa även dem så småningom. Motivationen sviktar nu.

Innan stigningarna upp mot Skattlösberg hittar jag lite motivation igen och lyckas få lite fart på påkarna. Det rullar på i ok tempo, dock merparten solo, fram till till strax efter Grängesberg. Där kommer nästa tunga period i loppet. Riktitg sakta gick det bitvis här. Helt ensam på grusväg - inte kul.
Vid korta stigpartiet över hygget innan Kåsen kastar jag en blick på klockan  och konstaterar att 5-timmarsgränsen är inom räckhåll. Det tänder en liten gnista och när jag lyckas gå ikapp och om en grupp i skogspartiet vid Östanbo stärktes självförtroendet ytterligare och jag rullade nöjd i mål på tiden 4.44.11 som 5:a i H50 (även Tomas Storm var före mig).

Lite blandade känslor så här efter loppet. Formen inte där jag vill vara och har varit tidigare i sommar, men jag är mycket nöjd med att ha klarat 5-timmarsgränsen med marginal och slagit personbästa med 23 minuter.

Bara att ta nya tag inför Bockstensturen på lördag.

Inga kommentarer: