måndag 1 augusti 2011

Engelbrektsturen

Igår gick Engelbrektsturen i ett sommarvarmt Norberg. Engelbrektsloppet är årets nykomling i LL-cupen. Jag börjar med gnäll. Tendensen vad gäller banor verkar gå mot tekniskt lätta. Av förklarliga skäl - enligt arrangörerna, som på detta sätt vill försöka locka fler till sporten. Ett gott uppsåt även om jag personligen tycker det är en lite tråkig tendens vad gäller banorna. Nåja nog om detta - jag hoppas banor som Långa Billingeracet, LidaLoop och Bockstensturen blir kvar i cupen som "motvikt".

Starten gick mitt i Norberg och sedan vidare norrut via cykelbanor och en gammal banvall. Det blev snabbt lite trångt då banvallen endast gav plats för 2 led av cyklister. Så de första kilometrarna blev ovanligt ryckiga pga inbromsningar och påföljande igångdrag. Små händelser i leden skapar direkt dominoeffekt.

Jag försökta hänga på Anders Lindahl men tvingades redan efter 4-5 km konstatera att han var starkare än jag och sakta men säkert gled han ifrån. När jag sedan kort därefter körde förbi Per Eriksson fick jag istället inrikta mig på att göra mitt "eget" race och se till att komma i bra sällskap. Det lyckades bra och jag åkte i en grupp på 10-12 cyklister från ca 20 km in i loppet ända till 1 mil kvar. Samarbete fungerade bra och mil efter mil lades bakom oss.

Vid sista vätskekontrollen var jag rätt trött efter att ha tagit långa förningar i vår grupp. Så jag  lät gruppen glida iväg medan jag tog gel och dryck. Jag hoppades kunna ansluta i sista långa stigningen vid 70 km vilket jag också gjorde. Detta gav mersmak när jag dessutom kom ikapp Thomas Sjögren. Nu förstod jag att 4:e platsen var inom räckhåll. Låg lite avvaktande bakom honom i någon kilometer och passade på att inta mera näring. I en utförslöpa rullade jag sedan förbi honom och ökade sedan tempot i ett par korta stigningar. Fick bara med mig en Sundsvallscyklist i fartökningen och vi samarbetade bra den sista halvmilen in mot mål. Jag rullade i mål som nöjd 4:a, dock med en bra bit upp till 3:e platsen som just Anders Lindahl tog. Grattis till honom och de övriga på pallen; Atle och Benny.

Inga kommentarer: