söndag 28 augusti 2011

Finnmarksturen

Halvvägs - gubben på väg uppför Högberget. Foto: jronbike

Ja men då var det gjort! Finnmarksturen  - tillika Långlopps SM. Med ny bansträckning och allt!

Ansluter mig å det allra starkaste till den skara som i sina bloggar och andra publika klotterplank hyllar den nya banan. Omväxlande snabba lättåkta stigar kryddat med några mer tekniska avsnitt och en portion höjdmeter - där har ni ingredienserna till en bra långloppsbana!

Jag åkte banan förra söndagen så sträckningen var känd. Min taktik var att försöka öppna så starkt jag bara kunde/tordes i den inledande stigningen för att på det sättet komma med i bra grupper under första loopen in till varvning. På det sättet hoppades jag kunna åka snabbt men ändå spara lite på krafterna inför lopp 2 som jag visste var betydligt tuffare. Det lyckade nästan...Fick släppa iväg en grupp på cykelbanan in mot Ludvika och passade då på att en gel extra och lite dricka innan nästa grupp kom och jag fick lite hjälp.

I de första av backarna på loop 2 försökte jag hålla farten uppe men se till att inte gå på rött. Som sagt jag visste vad so väntade. Fick en ny flaska i Hagge och laddade lite mentalt inför de 3 tuffa stigningarna som väntade den kommande milen. Plockade många i de 2 första backarna vilket naturligtvis stärker. Gäller bara att inte förivra sig i sådana lägen då energin kan ta slut VÄLDIGT plötsligt om man inte tänker sig för samt ser till att fylla på med energi.

Kom i mål på 3 timmar och - skulle det visa sig ynka 9 sekunder från brons. Lite surt så här efteråt då det borde varit möjligt att köra in dem om jag vetat om det.
Dock såg jag, eller noterade i alla fall, aldrig bronsåkaren framför mig i slutet av loppet. Så 9 sekunder är trots allt en bra bit i meter räknat och jag är nöjd med ett bra formbesked så här i slutet av säsongen.

Nu är det bara att ladda om inför avslutande loppet i cupen - Bockstensturen kommande lördag.

3 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
monaco rv for sale sa...

ya its a true that In the first of two runs on the loop bat you tried to keep up their speed but take care not to go on red...

ford cars sa...

this is so nice that a your tactic was to try to open so strong and you could / should in the initial ascent to the way come up with the good teams in the first loop into the turning.