söndag 12 maj 2013

Billingeracet 2013

Blev en bra helg det här. Startade i fredags med att vi fyllde upp CRT-bussen med trevligt folk och cyklar. Vi var Anna och Sören Bleckur, Adam Steen, Jesper Hjortsberg, Lars Bleckur, Martin och jag. Ett skönt gäng. Efter en stunds snack om ditten o datten, hittade så småningom alla sin egen sysselsättning - musik, läsning, bloggande och sömn.

Lunch käkade vi på Värdshuset Älgen mellan Ludvika och Örebro. Ett ställe jag verkligen kan rekommendera! 75SEK för en lunchbuffé som inte går av för hackor. Hemlagad husmanskost och med kaffe o kaka. Riktigt bra!

Vi kom fram till Skövde vid 15-tiden och vi for direkt upp till Billingen där vi som skulle cykla byte om för att rulla lite på banan. Jesper, Lars, Martin o jag rullade iväg. Vi körde igenom hela första loopen och förvånades alla över hur torrt och fint det var i markerna.

Snabb dusch och incheckning på hotellet nere på stan följt av middag. Några till i CRT-gänget hade anslutit från Göteborg och Stockholm. Så vi var ett stort gäng som stövlade in på Restaurang Riviera. Precis granne med Scandichotellet. Prisvärt och gott.

Tävlingsmorgon - hotellfrukost. Anna höll genomgång av banan och langningsplatser, tekniska zoner.

Så kl 11 gick starten. Banan börjar med 3 km uppför till toppen av Billingen så där går det at plocka placeringar om man har pigga ben. Lyckades åka om en del innan man viker in på stig. Såg hjälmarna på några som jag åker jämt med i min klass och kände att "då är läget under kontroll".

Fick väl en bra resa in till mål men naturligtvis har man sina ups and downs under ett så pass långt lopp. Men ingen genomklappning eller problem med cykeln.

Eller problem och problem. Det kunde blivit ett problem - med ca 1.5 mil kvar kände jag att det började bli lite luft i bakdäcket. Jag gjorde bedömningen att det nog skulle hålla in i mål - eller jag hoppades i alla fall. Så jag försökte stå lite mer och se till att vara följsam - så gott det nu går efter 3 timmars stigcyklande. Och det höll in i mål men det var inte mycket luft kvar....;-)
Jag kom in på en 5:e plats och det är jag nöjd med.

Billingeracet har nog den roligaste långloppsbanan i cupen. Nästan som en 75km lång stig och den är också den mest tekniska banan i cupen  - sett till hela banan.
Jag gillar det fast den just därför inte direkt gynnar mig och mina egenskaper. Men den är utmanande och det tilltalar mig.
Till i år hade arrangören lagt om banan en del mot slutet och "vågat" byta ut löparslingor mot än mer stig. Riktigt kul att "våga gå mot strömmen".

Skönt att inte behöva köra hem efter en sådan urladdning. Sören tog oss snabbt hem till Dalom igen.

Idag har det blivit lite persedelvård  - cykel och klädtvätt och hemmapyssel - en lugn dag. Hittade hålet i bakdäcket ocksp. Pyttte litet hål som väste ut luft sakta, sakta. Hällde i en halv skopa Stans och cyklade en sväng och det blev tätt igen.

Inga kommentarer: