måndag 31 mars 2014

Knak och brak

Ja den varan var det rätt gott om på gårdagens runda. Från min cykel. Hardtailen. Mäkta irriterande! Tack och lov ovanligt.
Ljudet kom och gick men på slutet av rundan lät det riktigt illa. Trodde ett tag att jag tar mig nog inte hem.
Som ni vet är det inte lätt att identifiera ljud på en cykel. En carbonram fungerar precis som en gitarrlåda - förstärker ljudet och det blir nästan omöjligt att avgöra varifrån ljudet kommer. Att det hade med drivlinan att göra var uppenbart eftersom det bara lät när jag trampade och mer oljud ju mer kraft som användes.

Idag har jag identifierat fel(en) - både kassett och växelörat satt löst! Ljudet kom från kassetten och de orena växlingarna som jag haft problem med på sistone fann sin förklaring. Lite skämmigt så här i efterhand, jag som brukar ha "stenkoll" på prylarna. Blivit slarvig på gamla dar..?

Vilodag från cyklingen idag men bålen skall få sig en omgång.

Inga kommentarer: