tisdag 27 juli 2010

Distans

Dessa tappra var mina följeslagare idag.

Jepp med sällskap av Martin o Anders avverkades ett distanspass idag. 5 timmar blev vi i sadeln med ca 4:40 effektiv cykeltid. Martin o jag började med att ta oss in till stan där Anders anslöt. Efter lite "Falu GP" där Anders visade sina "kringelkrokar" ut genom stan så bestegs Björkberget i trakterna av Kniva, en fin stigning på ett par hundra höjdmeter på 1700 meter. Jag var redan där helt död och tvivlade flera gånger på om jag skulle ta mig hela vägen upp.
Därefter diverse skogsvägar fram till Stentjärnen och Acktjärnen innan vi kom ut på grusvägen mot Smeds. Vartefter tiden och sträckan gick blev jag allt piggare. I alla fall kändes det så och de 2 andra sladdade lite så helt fel var nog inte känslan.
Istället för att åka grusvägen norrut mot RV80 körde vi på den gamla landsvägen som går parallellt. Mycket roligare med stigliknande karraktär.
Turen korsade sedan RV80 och vi fortsatte grusvägen via Långsjön-Långtäkst fäbodar-Ryggen-Lönnemossa in mot Falun. Ett anatal uppförsbackar på den sträckan även åt det hållet vi åkte kryddat med lite lagom motvind gjorde att mina krafter började tryta rejält när vi rullade in mot Hosjö.
Där fyllde vi, sedan länge tomma, vattenflaskor vid kyrkan. Stärkta av "Guds vatten" rullade vi sista milen in mot stan och tackade Anders för guidning o sällskap.
Summasumarum ett  bra distanspass där vi alla fick bli trötta.

Pannkakorna som Barbro stod och stekte när vi kom hem smakade myyycket bra med jordgubbssylt och grädde! Jag toppade med en Piggelin och kaffe!

Inga kommentarer: