måndag 5 juli 2010

Ränneslätt

Jag slutade på 3:e plats och fick därför äran att kliva upp på pallen.
Målsättningen inför loppet var att köra snabbare än i fjol då förhållandena var perfekta och jag upplever mig vara i bättre form. Det lyckades jag med och kapade 7 minuter på fjolårstiden. Detta trots ett stopp för att lägga kedjan rätt efter ett chainsuck ca 13-14 km från mål. Så jag är riktigt nöjd!
Strategin inför loppet var att gå ut lite hårdare i början för att på det sättet försöka komma med grupper med bättre fart och slippa lite av köerna som blir på första stigpartierna. Det kändes som jag lyckades med det och jag har nog aldrig kört fortare i inledningen av ett lopp tidigare. Min puls låg på 90-93% av max de inledande 40-45 minuterna (88% av max i snittpuls under loppet). Jag brukar alltid starta lite avvaktande med respekt för den totala sträckan och tiden. Så jag var ett tag lite orolig att jag inte skulle orka tempot hela vägen men efter ca 2-3 mil skönk tempot en aning och jag kände att jag återhämtade mig snabbt. Passade också på att dricka och äta så fort tillfälle gavs.
Efter MTBslingan på övningsområdet ökades tempot något och jag passerade ett par åkare i min klass.
Precis när känslan att det nog skulle bli ett bra lopp börjar komma - händer det. I en kort men brant backe växlar jag ner fram och hinner inte reagrea innan kedjan trasslat sig ovanför kedjestaget. Med bara millimetrar mellan stora drevet och staget är det bara att bryta kedjan och lägga den rätt. Jag hade otroligt flyt i det momentet - hittade snabbt låset på kedjan och det gick lätt isär och snabbt på igen - och tappar nog inte mer än 1½-2 minuter på det men det känns ju förstås som eveigheter när man står där och åkare passerar.
Kunde dock komma ikapp och förbi en del av de som passerade på väg till mål och kände mig relativt pigg. Att köra om samma personer 2 gånger ger extra kraft :-)

Nu är det bara att vårda formen inför Mörksuggan. Hoppas kunna köra på bättre tid än 2008. Ifjol var det ju "rätt blött" så den tiden räknas inte;-)

Inga kommentarer: