måndag 1 september 2014

Bockstensturen

Masterstarten genom Varberg

Bockstensturen avklarad. Med sina 100 km är det det längsta loppet i cupen. Efter allt regnandet tidigare i veckan så var en blöt och lerig bana att vänta.

Kom väl iväg skapligt i starten och låg med i andraklungan ut till första stigningarna. Motvind ut från Varberg så alla jagade placeringar i lä. Lite buffligt bitvis men inga vurpor vad jag såg.

Efter ca 35 km - mellan första och andra langningen vid Åkulla fick jag problem med bakväxeln som tappade spänningen och kedjan hängde helt slapp. I mitt försök att fixa gjorde jag den sura upptäckten att mitt muliverktygs torxdel inte nådde ända in till spåren på växelfästets skruv. Den runda delen av verktyget övergår till fyrkantprofil vilket gjorde det omöjligt att nå in till fästskruven. Efter 4-5 km löpning och mekande med lånat verktyg så kom jag till slut upp på cykeln igen med någon km kvar till andra langningen.

Bara att börja gasa igen. Men med gissningsvis 20-25 tappade minuter så var det naturligtvis omöjligt att nå någon bra placering. Många omkörningar blev det på vägen mot målet. Motivationshöjande så klart men ändå inte, om ni förstår. Kom lerig och trött i mål på en 12:e plats till slut.

Hade behövt plocka några extra poäng för att kunna försvara placeringen i totalen inför avslutande tävlingen. Men nu blev det bara 52p och de räknas inte eftersom de är mitt sämsta i år. Det gjorde att jag tappade 2 placeringar istället - ner till 6:e. Glad trots allt att jag slapp bryta med tanke på den långa resvägen.

En finfin avslutningen på dagen fick jag ändå med grill, öl och snack tillsammans med CRT-gänget.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att se att du han använt en av mina bilder.

Det finns fler bilder som den ovan på http://bockstensturen2014.simplon.se/

Sökbara på startnummer