torsdag 4 mars 2010

Gränskontroll

Inte mycket folk på Larnaka Bay ännu.

Idag blåser det mindre än igår och solen befinner sig bakom ett tunn molnslöja. Men det är varmt o gott.

Dagens pass blev 3.20 och jag fick ihop 83 km. Jag började med att åka upp till gränsen vid Pergamos via Pyla. Jag var lite nyfiken på att se hur en turk-grekisk gränsstation såg ut. Möttes där av två trevliga vakter som sade att det var OK att åka in om jag hade pass med mig. Tyvärr hade jag inte det, så det blev en kort pratstund med dem istället. Plötsligt frågade en hur gammal jag var. 50, svarade jag, och plötsligt sträcktes 2 nävar fram. Vet inte hur jag skall tolka det, kanske som respekt för äldre;-)


Därefter vände jag åter samma väg en bit innan jag vek av mot Voroklini, där mötte jag Martin o Wengelin som skulle köra tävlingsbanan som användes i Sunshine Cup #1. Jag åkte vidare mot Kelia-Troulor-Avdellero-Aradippou.

"Fotografering förbjuden" är det på många ställen här på Cypern. Lika bra det annars hade jag fått bra bildbevis idag för hur djurhållningen sker här. Inget som djuraktivisterna hemma skulle gillat om man säger så.

Vid infarten till Larnaka såg jag att det skulle bli lagom att skarva på upp till Voroklini och tillbaka för att få över 3 timmar.
Fick höra av Martin när jag kom hem att Wengelin vurpat rätt hårt under passet. Inte bra. Hoppas det inte äventyrar hans start i helgen.

Inga kommentarer: