söndag 25 april 2010

Söndagsdistans

Igår fördrevs dagen med cykelinköp till Anna. Hon valde en Trek med klasiska linjer och upprätt sittställning. Komfortabel med navlyse, pakethållare och korg.
Efter det lite pyssel i garaget med däckbyte på pendlarhoj där ett par smala Continental åkte på. Den fick också ärva drivlina från vintercykeln. Pendlarhojen har ju tidigare även tjänstgjort som vintercykel ett antal säsonger så bytet var nödvändigt.


Passade även på att justera sadel på Treken och bytte på nya pedaler på den. Testar ett par Exustar PM28Ti - hyfsat lätta och med plattform som påminner om Shimanopedalerna.


Fortfarande en hel del snö kvar i Dalarna.

Idag nådde jag full distanstid - 6 tim 15 minuter blev jag ute.
Passet innehöll allt från asfalt till vandring i obanad terräng med bäckpassager och sliriga skogsvägar med 10-20 cm snö kvar. Vi Anders, Kim och jag - körde skogsvägarna ut från stan österut mot Lisselbo-Stenverken-Mothållet och ner mot Hinshyttan. Där vände vi norrut och körde småvägar mot över Snöberget mot Ängelsfors. Passade på att göra en liten fartöking i stigningen upp mot Snöberget för att få lite omväxling i distanslunken. Efter lite pulsande i snö uppe vid Staktjärnsfäbodar beslöt vi oss för att vända och ta gamla riksvägen hemåt. Så vi dundrade på västerut och kunde via Lönnemossa rulla in i Falun igen skitiga och lite krispiga. Kim och Anders vek av in på kiosken i Hosjö för inköp av lite sockerhaltig dryck. Jag rullade vidare hemåt och kunde konstatera att jag blev ute på årets hittills längsta pass. Kände mig pigg hela passet och hade bra ben. Snittpulsen blev fina 134 distansslag och maxpuls 179 som jag stressade upp i under stigningen upp mot Snöberget och i förningarna hemåt på gamla riksvägen:-)

En tallrik yougurt satt fint när jag kom hem.
Nu har vi ätit middag , jag har städat klart och tvättat cykel och cykelkläder. Sängen hägrar.

Inga kommentarer: