måndag 16 maj 2011

Dagen efter

Så här dagen efter premiären i Långloppscupen käns det i benen när man skall ta sig de 3 våningarna upp till kontoret.
Väderprognosen inför gårdagen ändrades från 29 mm regn som yr visade i mitten av veckan till i stort sett uppehåll. Dock regnade det en del under natten till igår så lite fuktig var banan här och var.

Banan var delvis ny för året och därmed nedkortad från tidigare 81 till nu 75 km. Jag hyste viss oro att man gått i fällan och tagit bort allt stök och därmed karaktären på Billingeracet men den oron var helt obefogad. En rolig bana har blivit ännu roligare. Andra halvan med alla enduroslingorna är ju störtskön. Och strupen var kvar  - tur att det alltid står en del publik där o hejar på annars skulle jag aldrig ta mig upp.

Loppet då då; fick en bra start och kom med en bra grupp på banvallen och in i skogen efter det. Öglunda backen känndes lite tyngre än vanligt och jag insåg att jag inte druckit eller ätit enligt plan på vägen dit och att jag nu kanske fick börja sota för det. Kämpade mig upp för stigningen och passade på att fylla på med näring så fort backen planade ut. Resan in mot Billingen gick i bra fart och jag gick ut på andra slingan i gott mod.
Där någonstans när man korsar en plan åker började jag tappa ork ordentligt och en stund senare kom regnet. Det blev en stunds osynkat hoppande och studdsande på stigarna och endurospåren i regnet. Med dålig sikt genom glasögonen och med låg puls och låg på energi så var inte koordinationen den bästa.
Vid tekniska zonen fick jag min sista flaska och jag drack och mumsade gel för glatta livet för att försöka komma igång igen. Lyckades väl höja intensiteten något fram till strupen där jag verkligen fick bita i för att ta mig upp. Skön känsla att rulla i mål och ha fullföljt första loppet i cupen. Det var länge sedan jag var så utpumpad efter en målgång. Jag fick verkligen betala under andra halvan av loppet för att ha slarvat med näringsintaget under början av loppet....orutinerat!

Resultatmässigt blev det en 8:e placering jmrt med fjolårets 5:e plats. 3 riktigt meriterade herrar har klivit in i resultatlistan sedan ifjol; Benny Andersson - världsmästare H50, Tommy Olsson - VM 4:a H45, Atle Hansen - världsmästare i orientering. Dessa 3 herrar intog pallplatserna. Med tanke på på mitt energitapp är jag nöjd med min insats som ligger i nåvå med ifjol - vilket var mitt mål.
 
Rosor till till arrangören för toppenbana, allerta och aktiva flaggvakter, transport av överdragskläder. Ris för reslutatservicen. När vi lämnade tävlingen - 2,5 timme efter första målgång saknades fortfarande resultatlistor....här har arrangörerna mycket att lära från orienteringssporten.

   

Inga kommentarer: