måndag 3 juni 2013

Nya Långa Lugnet

Tävling #2 i Långloppscupen - Nya Långa Lugnet i Falun - avklarad. Mulet väder, varmt, lite vind och uppehåll gjorde väl att de yttre förhållandena var i det närmast perfekta.

Tog det rätt lugnt i starten som blev lite ryckig möjligen pga dito fart på masterbilen. I botten av Högbobacken var i stort sett hela fältet återsamlat och jag kunde rätt enkelt göra mitt första avancemang framåt i fältet. Kom med bra över krönet och vidare ut på de mycket dammiga grusvägskörningarna. Noterar att min högsta hastighet under loppet uppnåddes under dessa svaga utförslöpor - 55 km/h kom jag upp. Andra körde betydligt fortare.

Första slinga flöt på bra och jag åkte med i en bra grupp som jag tyvärr tappade inne på Lugnet vid första varvningen. Tappade lite fokus på banan när jag spanade efter Barbro som skulle langa så jag hamnade långt ut i en högerkurva och var tvungen att stanna för att runda en lyktstolpe på rätt sida om bandet. Mycket klumpigt!
Barbro stod där på höger sida av banan  - så klart. Bara det att jag nu stod helt stilla på vänster sida! Snabbt över till höger sida för att få min flaska.

Tappade säkert inte inte mycket i tid men gruppen jag åkte med hann ju iväg. Försökte jaga ikapp på den snabba första delen av andra loopen men de hade ju också  kört snabbt där, så det dröjde till vägen upp mot tornet på Jungfruberget innan jag var ikapp dem igen. Resten av andra loopen flöt på bra och jag kände mig fortfarande rätt pigg när jag varvade inne på Lugnet igen.

Den positiva känslan mattades dock betänkligt kort därefter. När jag vek av från löparspåret in på skidspåren i början på tredje loop konstaterade jag att nu måste jag växla ner tempot lite för att orka in i mål utan att "helt tappa fart".  Jag visste ju också att det var nu det väntade en hel del branta backar. Tog snabbt 2 gel och drack lite sportdryck för att få i mig lite energi. Hittade ett lagom hårt tempo som jag kunde hålla loopen igenom.

Kom i mål som nöjd 2:a i min klass och lite närmare täten än i Skövde trots eller just på grund av många höjdmeter ;-).

Nu väntar avpilning av banan under veckan och nästa helg är det dags för deltävling #3 i Långloppscupen - Lida Loop.

1 kommentar:

Janne.J sa...

Bra kört.Grattis!