måndag 29 juli 2013

Engelbrektsturen

Det blev ett varmt lopp i trakterna av Norberg igår. Det var dags för 2013 års upplaga av Engelbrektsturen och den sjätte deltävlingen i Mitsubishi MTB Challenge.

Gick ju bra ändå trots mina farhågor om ryggen. Det tar jag med som det goda från gårdagen.

Annars blev det mest ett slit från början till slut.
Vi hade precis kommit iväg efter startsignalen och börjat komma upp i fart då plötsligt alla framför mig tvärnitar och jag ser en hög av cyklister i backen framför mig. Bland annat Jennie Stenerhag skymtade jag i kaoset.

Detta gjorde att jag tappade fokus på de framförvarande cyklister som hunnit slinka förbi platsen och jag tappade rytmen. Försökte jaga lite på banvallen men den är lite smal för att köra om på och ständiga inbromsningar för okända hinder gjorde att det gick väldigt ryckigt och kändes lite riskabelt, så jag var nog lite för för avvaktande i denna fas av loppet. Och där på banvallen gick nog tåget och trots jagande på rött fram till ca 2,5 mil så skymtade jag aldrig de cyklister jag normalt haft omkring mig i sommar. Skymtade Matts Mattson i framförvarande grupp en gång men jag orkade inte gneta mig ikapp dem utan de gled sakta men säkert ifrån.

Så jag blev tvungen att slå av på tempot för att inte riskera väggen och hamnade i en grupp med mestadels dragovilliga cyklister. Det var bara jag och ytterligare en cyklist som gick runt. I backarna upp mot bergspriset anslöt jag till en framförvarande grupp och gick därefter in först på det nya endurospåret. Inte för att jag var snabbast där - inte alls - men då var det jag som bestämde farten och kunde återhämta mig lite inför kommande grusvägsavsnitt och backar.

Det kändes väldigt långt fram till sista langningen vid ca 61 km. Var väldigt glad att få min flaska där då det varit tomt ett tag.
Sista 15 km in till mål var vi 4 st som fick till ett bra samarbete och nöjd och trött och med krampkänning på sista 3 km rullade jag över mållinjen efter 2:56h.
Det räckte till en andra plats i min klass men mest nöjd är jag som sagt över att ryggen mådde bra igen.

1 kommentar:

Sebastian sa...

Håller med om att vi fick till ett bra samarbete på slutet när vi började gå runt fint. // Sebastian nr 313