måndag 1 juli 2013

Ränneslättsturen

Eksjö bjöd igår upp till den fjärde deltävlingen i Mitsubishi MTB Challange Cup, med Ränneslättsturen.
En lite kulen och regnig söndagsmorgon med 10-12 grader och tätt duggregn var vad vi vaknade upp till.

Men molnen tunnade ur och det ljusnade så framåt 11 när starten gick så var det behagligt. Mulet, ingen vind och några grader varmare. Perfekt tävlingsväder.
Fick en bra start och fältet var samlat förvånansvärt länge innan det så småningom ändå började spricka upp i olika grupper. Hamnade i bra grupper och tyckte jag körde på bra. Känslan var också positiv, men jag hade i detta läge ingen koll på de övriga i min klass.

En bit efter första langningen passerar jag Isak Strömberg, som slagit av ordentligt på takten på grund av ryggproblem. Han hojtade att jag låg tvåa - Atle hade passerat honom tidigare. Så känslan jag hade stämde - så långt i alla fall.
Efter ca 40 km kommer Peter Spetz ikapp den grupp jag åkte i. Bäst att haka på honom tänkte jag då jag gärna ville vara på pallen. Vi höll bra fart och vår grupp kom ikapp ytterligare några åkare på asfaltsträckan ut mot skidstugan. Hade befarat att den sista slingan skulle vara den blötaste och tyngsta, vilket den också var. Men det var betydligt torrare än jag trott - bara några blöthål och i övrigt fint.

Med ca 1 mil kvar fick Peter några viktiga metrar som sakta växte och jag hade inte orken att ta in dem så jag fick se en uppgörelse om andraplatsen glida mig ur händerna och jag fick istället inrikta mig på att säkra 3:e platsen. Nöjd i mål ca minuten efter Peter, på kanske cupens mest omväxlande och roliga bana.

Eloge till arrangören för ett fint arrangemang. Tack till Stefan för trevligt sällskap och avlösning bakom ratten till och från Eksjö.

Inga kommentarer: