tisdag 30 juli 2013

Vilodag

Eller, ja ändå inte. Städning av huset på programmet idag liksom betalning av räkningar. Så både kropp och knopp får sitt idag också.

Efter 3 månader var det dags för nya däck på MTBn också. Fortsätter med Conti RaceKing 2.2 RaceSport.

Jag har kört med lättviktsslang denna sommar och jag är imponerad.

Bl.a var jag - liksom många andra - på den omskrivna stenen på Långa Lugnet. Det small betänkligt och min första tanke var - nu måste det bli punka. Men icke! Var också på en sten rätt hårt när vi cyklade Finnmarksturens bana för några veckor sedan. Samma sak då!
Så genomslag klarar den med bravur. Lätt är den också - 58 gram väger 29" varianten. Så det är lättare än några skopor Stans.

Eclipse heter slangen. Kan köras med lägre tryck än om man Stansat eftersom slangen ger lite stadga i däcksidorna. Den stadgan försvinner på många däck när man Stansar och man tvingas till högre tryck än man egentligen skulle vilja för att kompensera detta.

Jag har kört med ca 1.6 bar fram och 1.7 bar bak med Continental RaceKing 2.2 RaceSportdäck och Eclipseslangen. I det stansade paret hjul jag har måste jag ha ca 0.2 bar högre tryck i för att kompensera de "sladdriga" däcksidorna.

Eclipse - på grammet - schweizisk precision!

Continental 29 Light

Continental 29"

Så efter 3 månaders användning på både träning och tävling kan jag bara rekommendera om ni vill ha ett kladdfritt alternativ till Stans.

Risken är väl att efter att ha skrivit så väl om denna slang, så lär väl punkorna komma tätt nu, bara för det. :-

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej !
Har du fortsatt att använda dessa slangar ? vad säger du idag om dessa efter lite mer mer erfarenhet) ?
Kommer ihåg att jag läste detta inlägg för väldigt länge sedan och tänkte det skulle vara kul att prova något nytt, dom är ju ganska dyra har jag uppfattat det som så därför mina funderingar.

MVH Per Wallin