måndag 8 juli 2013

Mörksuggejakten

Ja, men då var den över - Mörksuggejakten 2013.
Årets upplaga blev ju en av de trevligare upplagorna -  hittills. Sommarvärme, torr bana - vad kan man mer begära?
Att Dalarna bjuder på finfin cykling vet vi som bor här och genom Mörksuggejakten får många andra också chans att uppleva detta.

Lyckades komma iväg bra i starten och kom upp till Vidablick utan att gå på rött alltför mycket. Gäller ju att komma med i "tåget" på toppen med en så bra placering som möjligt då det är svårt att gå ikapp något nämnvärt senare i loppet.
Man får liksom den plats man har "i tåget" på toppen med sig hela resan in till mål känns det som.
Blev lite orolig då jag hamnade lite ensam i början på vägen upp mot sopstationen. Men jag lyckades ansluta till framförvarande grupp precis innan vi svängde vänster vid första vätskekontrollen.

Jag passerade langningen vid Gärdsjö och fick en ny flaska. Laddade lite dryck och gel innan det var dags att ta sig an de roliga stigarna på tallhedarna mellan Gärdsjö och Östbjörka. Fick ytterligare en flaska på ett kort vägavsnitt mitt i detta stigavsnitt. Efter Östbjörka är ju banan mycket lättcyklad och milen rullade på i rask takt och snart var vi inne på den nya avlutningen som tillkommit med årets ändring.
Den ändringen är klart lyckad tycker jag - mer av fina tallhedsstigar och ytterligare en backe att kunna avgöra i för de pigga.

Nöjd och trött i mål efter 2:32. Jag fick också med mig en alldeles egen mörksugga hem, i form av 3:e pris. Pallen igen! Kul bonus i allt det trevliga såklart!

Nu blir det några veckors uppehåll i Långloppscupen. Nästa lopp i cupen är Engelbreksturen som går i Norberg den den 28 juli.

Inga kommentarer: